AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Ahad, 17 Februari 2013

OSENG TEMPE


Tempe sememangnya menjadi kegemaran buat kami sekeluarga. Jika digoreng begitu aje pun mendapat sambutan hangat dari anak-anak. Peminat utama tempe di rumah saya ni ialah suami tersayang. Memang banyak khasiat apabila kita makan tempe ni. Saya tengok blog mamawandiha dan terjumpalah resepi Oseng Tempe. Apa lagi saya pun teruslah salin and tengaharinya memasaknya. Thank you kak, sedap juga apabila bertukar selera ni. Asyik tempe goreng kosong je boring juga yek...Nanti selepas resepi ni ada beberapa khasiat tempe yang sempat saya google ye..Bacalah dan mungkin boleh membantu meningkatkan lagi ilmu yang ada.

OSENG TEMPE
(Sumber : mamawandiha)
-saya olah sedikit resepi ni mengikut citarasa saya.

Tempe secukupnya (saya gunakan tempe yang dibungkus dalam daun) - digoreng
1 biji bawang besar - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
1 tangkai cili hijau - dibelah 4
1 tangkai cili merah - dihiris
2 sudu besar kicap manis
2 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tiram
minyak untuk menumis
garam secukupnya.

1. Panaskan minyak. Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga wangi.
2. Masukkan sos tomato, kicap cair, sos tiram dan sedikit air. Tunggu sehingga ia sedikit mendidih.
3. Masukkan cili merah dan cili hijau. Kacau sebati
4. Masukkan tempe dan garam.
5. Angkat setelah masak. Sedap dimakan panas-panas.



10 Khasiat Tempe:
(sumber : blog ardini humaira)


1. Protein yang terdapat dalam tempe sangat tinggi, mudah dicerna sehingga baik untuk mengatasi keracunan makanan.

2. Mengandung zat besi, flafoid yang bersifat antioksidan sehingga menurunkan tekanan darah.

3. Mengandung superoksida desmutase yang dapat mengendalikan radikal bebas, baik bagi pesakit jantung.

4. Membantu pesakit anemia. Anemia dikesan dengan rendahnya kadar hemoglobin kerana kurang zat besi (Fe), tembaga (Cu), zink (Zn), protein, asam folat dan vitamin B12, di mana unsur-unsur tersebut terkandung dalam tempe

5. Anti infeksi. Hasil survey menunjukkan bahawa tempe mengandungi agen anti bakteria yang dihasilkan oleh karang tempe (R. Oligosporus) merupakan antibiotik yang mengurangkan risiko infeksi.

6. Daya hipokolesterol. Kandungan asam lemak yang tinggi dalam tempe mampu menurunkan kadar kolesterol

7. Memiliki sifat anti oksidan, mengelakkan kanser

8. Mencegah masalah gizi berlebihan (akibat kekurangan dan kelebihan gizi) beserta berbagai penyakit yang menyertainya, baik infeksi ataupun degeneratif.

9. Mencegah timbulnya hypertension

10. Kandungan kalsiumnya yang tinggi mampu mencegah berlakunya osteoporosis.

1 ulasan:

Nur haura afeeya berkata...

Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
..........................................................................
Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring