AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Rabu, 13 Februari 2013

NASI ARAB


    Hari Selasa lepas masih lagi dalam 'holiday mood'. Hubby requested untuk saya masak Nasi Arab. Alamak...first time nak masak Nasi Arab ni..so apalagi..google punya google jumpalah resepi Nasi Arab Berempah dalam blog fiza-sham. Tq for sharing and saya pun ikut tapi saya ubah sedikitlah yang mana perlu.
    Memang sedap betul resepi ni..cuma lain kali saya rasa perlu lebihkan garam sedikit. Hubby and anak-anak pun suka dan  sedang saya memasak ayah pula telefon memberitahu ada anak buahnya yang tinggal di Kapar akan bertandang ke rumah saya dan lunch sekali. Rezeki merekalah dan saya memang masak nasi ni lebih. Tapi..terdetik juga dalam hati..sedap ke Nasi Arab saya ni...boleh ke mereka makan nanti.. Tetamu yang datang saya hidangkan Nasi Arab ni dan Alhamdulillah tetamu juga turut memuji Nasi Arab saya ni walaupun baru pertama kali mencuba..
NASI ARAB BEREMPAH
A. Bahan-bahan:
2 ekor ayam ( boleh potong ikut suka)
3 ulas bawang merah - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
1 inci halia - ditumbuk
rempah tumis (bunga cengkih, bunga lawang, kayu manis
1 sudu besar jintan putih
1 sudu besar jintan manis
1 sudu besar ketumbar
3 sudu besar rempah kurma
6 cawan air
Bahan B:
5 cawan beras Basmathi - basuh dan toskan
2 sudu besar minyak sapi
1 biji bawang besar - dihiris
1/2 cawan sos tomato
garam
Cara-cara:
1. Dalam periuk, campurkan bahan-bahan A.
2. Masak sehingga mendidih dan ayam masak.
Ni ayam yang telah dicampurkan bahan A untuk dijadikan sup.
3. Keluarkan ayam dan toskan. Bahan-bahan rempah dalam sup
    tadi dikeluarkan dan dikisar halus( tapi saya tak buat langkah
    yang ini)
4. Dalam periuk lain, panaskan minyak sapi dan tumiskan bawang
   besar yang telah dihiris sehingga wangi.

Tumis bawang besar setelah minyak sapi panas.


Campurkan air sup rebusan ayam tadi dan biar mendidih.
5. Masukkan bahan rempah yang dikisar tadi, sos tomato, beras dan
    sup. Tambahkan garam dan gula. Setelah mendidih tutupkan api.
6. Selepas itu, di dalam periuk nasi, untuk lapisan 1 saya masukkan
    beras, lapisan 2 diletakkan ayam tadi dan tuangkan sedikit sup.
    Ulang lagi sehingga habis beras dan ayam.

Selang selikan lapisan beras dan ayam, kemudian tuangkan sup


7. Masaklah seperti memasak nasi biasa dalam rice cooker.
8. Bila dah siap boleh ditaburkan daun sup dan bawang goreng.


Saya masukkan ke dalam rice cooker dan inilah hasilnya setelah hampir masak.


Inilah Nasi Arab Berempah cubaan pertama saya. Sedap dimakan bersama
Acar. Alhamdulillah sedap and disukai oleh my family.


Tiada ulasan: