AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Sabtu, 9 Februari 2013

PUFF KENTANG

PUFF KENTANG



Saya ni masih lagi tak berkesempatan untuk update entri setiap hari. Tapi tak pe, saya nak berkongsi tentang puff kentang yang saya buat minggu lepas. Senang je buatnya..saya gunakan pastri puff jenama kawan dan intinya saya buat seperti inti karipap je..

Puff Kentang

1 paket pastri puff jenama KAWAN
1 biji kuning telur - untuk disapu
3 biji kentang - didadu
2 sudu rempah kari
1 cawan ayam kisar (saya guna jenama RAMLY)
1 biji bawang besar - dihiris
2 tangkai daun sup - dihiris
rempah tumis (bunga lawang, kayu manis dan cengkih)

 Untuk buat intinya:
1. Panaskan minyak. Tumis bahan rempah tumis dan rempah kari. 
2. Setelah garing, masukkan daging ayam kisar, bawang, kentang
    dan tambahkan sedikit air.
3. Masak sehingga kentang empuk.
4. Kemudian masukkan daun sup dan daun kari( saya tak letak pun)
5. Apabila kentang sudah empuk. Tutup api dan sejukkan.





Pastri puff jenama KAWAN



Letakkan isi kentang tadi



Saya buat bentuk tiga segi pulak kali ni



Tekan tepi puff dengan garfu untuk menutupnya


Untuk buat puff:
1. Ambil sekeping puff pastri.
2. Letakkan inti kentang tadi dan 
    bolehlah dibentukkan 
    mengikut kesukaan masing-
    masing.
3. Saya buat bentuk triangle 
    pulak kali ni.
4. Sapukan permukaan puff   
    dengan kuning telur.                 Sapukan dengan kuning telur.

5. Bakar 20 minit dengan suhu 
    150C.


Tiada ulasan: