AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Jumaat, 8 Februari 2013

KERABU TAUGEH DAN KERANG

KERABU TAUGEH DAN KERANG





Dah lama tak update blog. Sibuk sikit je minggu ni coz kena gi outstation ke Kuala Terengganu. Sebenarnya ni menu saya untuk last week. Baru ni berkesempatan untuk dikongsi. Saya dah lama teringin nak buat sendiri kerabu taugeh dan kerang ni. Tapi saya ubahsuai sedikit cara yang telah diberikan oleh kawan saya Cikgu Azizah yang memang terkenal dengan masakan kerabu taugeh ni.

Bahan-bahan:
2 genggam taugeh (saya tak celur pun)
4 batang kacang botor - dihiris halus
1 biji bawang besar - dihiris
2 tangkai cili padi - dihiris
1 tangkai cili merah - dihiris
1 cawan isi kerang yang telah direbuss 
jus lemon - 2 sudu besar
kerisik
1 batang bunga kantan - dihiris
Garam
Serbuk perasa

Cara:
1. Gaulkan kesemua bahan dalam mangkuk.
2. Boleh dihidangkan sejuk.



Rupa-rupanya dapat sambutan kerabu saya ni. Memang sedap, ada rasa masam-masam dari jus lemon dan bila dikunyah taugeh yang segar tu memang menyelerakan.

Tiada ulasan: