AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Sabtu, 23 Februari 2013

PECEL IKAN KELI



Pecel merupakan antara masakan orang Jawa. Saya dulu tak berapa pandai nak masak pecel ni tapi bila dah berkahwin dengan orang Jawa ni kenalah belajar masakan mereka. Alhamdulillah, suami banyak memberikan tunjuk ajar. Kali ni saya nak share masak Pecel Ikan Keli. Sebenarnya mak cik suami saya selalu menggunakan Ikan Pari tapi kali ni saya tukar Ikan Keli pula. Senang aje nak memasaknya cuma perlu ada cekur yang mana ada sesetengah orang tidak berapa sukakan baunya tu..

Selain dari itu, saya juga nak berkongsi tentang khasiat Cekur ini yang sememangnya baik untuk kesihatan kita semua di akhir entri nanti ye...


Antara bahan-bahan yang saya gunakan

PECEL IKAN KELI

Bahan-bahan:

Ikan keli (saya gunakan 6 ekor)

10 tangkai cili padi - ditumbuk

4 ulas bawang merah - ditumbuk

1 inci kunyit hidup - ditumbuk

2 cawan santan

daun cekur - dihiris halus-halus

ubi cekur - ditumbuk

sedikit garam

Cara-cara:

1. Ikan keli seelok-eloknya dibakar dahulu.

2. Santan dan bahan-bahan yang ditumbuk tadi dimasukkan ke

     dalam periuk. Campurkan garam dan saya masakkan sekejap
      atas api sederhana. (Sebenarnya ia tidak perlu dimasak.)

4. Masukkan ikan keli serta daun cekur yang dihiris halus.

5. Angkat dan hidangkan.


Ini pokok cekur yang suami saya tanam...Banyak jasanya pada kami ni...

Khasiat Cekur

Rizom cekur digunakan sebagai tonik selepas bersalin bagi mengecutkan rahim, bahan untuk jamu bagi senak perut, membuang angin, sakit sendi serta melancarkan haid. Ia juga digunakan untuk melegakan batuk, mengurangkan bengkak dan dibuat bedak untuk merawat jerawat. Daunnya yang muda dimakan sebagai ulam atau dibuat kerabu. Rizomnya juga digunakan sebagai ramuan masakan.

Tiada ulasan: