AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Ahad, 10 Februari 2013

GULAI LEMAK SOTONG DAN TERUNG


Hari Jumaat lepas, menu kami ringkas sahaja iaitu gulai lemak sotong dan terung. Tapi dapat sambutan juga...Penat balik dari Terengganu pun belum habis lagi...

Gulai Lemak Sotong dan Terung
1/2 kilogram sotong (sederhana)
1 cawan santan 
6 - 7 tangkai cili padi
1 inci kunyit hidup
2 ulas bawang kecil
1 batang serai
3 - 4 biji terung
garam

Cara:
1. Cili padi, kunyit hidup dan bawang ditumbuk halus.
2. Masukkan santan dan serai ke dalam periuk dan campurkan 
    bahan yang telah ditumbuk tadi.
3. Masukkan sotong dan masak sehingga santan benar-benar masak. 
    Hendaklah sentiasa dikacau agar tidak pecah minyak.(nanti gulai 
    tak sedap)
4. Campurkan terung dan garam.
5. Kacau dan masak seketika. Kemudian boleh dihidangkan.



Tiada ulasan: