AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Jumaat, 8 Februari 2013

PAVLOVA




Seronoknya saya apabila berjaya membuat Pavlova ni. Dah lama Nabila minta saya membuatkannya Pavlov. Jadi last week saya mencabar diri untuk membuatnya. Alhamdulillah menjadi, gebu dan mendapat sambutan dari Hubby dan anak-anak. Keluarkan aje dari fridge, kami serbu le...tapi tak boleh dibuat selalu ni. Krimnya tu yang tak tahan tu...boleh naik berat badan ni yang kononnya dan berdiet. Apa-apa pun, saya dah berjaya tetapi tetap memerlukan penambahbaikan. Lain kali nak cuba lagi...

Bahan-bahan:
A - 4 putih telur
      3/4 cawan gula kastor
      1 sudu besar tepung jagung
      1 sudu teh cuka
      1 sudu teh esen vanilla

B  - 1/2 cawan whipping cream

C  - Buah-buahan segar ( saya gunakan strawberry dan buah kiwi)

Cara:

1. Pukul putih telur hingga kembang.
2. Campurkan gula dan pukul sedikit-sedikit.
3. Pukul hingga putih berkilat dan apabila kita terbalikkannya ia 
    tidak jatuh.
4. Campurkan tepung jagung, cuka dan esen vanilla.
5. Kacau menggunakan spatula sahaja.
6. Letakkan baking paper dalam loyang. Buat bulatan dengan
   pensil, terbalikkan baking paper.
7. Letakkan meringue tadi atas baking paper ikut bentuk bulatan
    yang dilukis.
8. Panaskan oven, 150C - 10 minit. Kemudian turunkan sedikit
   suhu oven kepada 140C dan bakar selama 1 jam. (Bila dah
  masak, jangan keluarkan terus dari oven tau, nanti dia mengecut 
  so biarkan sejuk dalam oven tu sekejap)
9. Pukul whipping cream. Letakkan cream atas meringue yang telah
   disejukkan tadi dan hias dengan buah-buahan yang digemari.



Ini meringue yang telah siap sedia untuk dibakar.


Semasa proses pembakaran



Rupanya pavlova saya setelah dikeluarkan dari oven dan disejukkan.


Jom jemput...

Tiada ulasan: