AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Sabtu, 31 Mei 2014

KEK BUAH YANG SEDAP DAN LEMBAP


Assalamualaikim,

Alhamdulillah, apa khabar rakan-rakan? Saya sebenarnya memang dah lama mengintai kek buah yang Kak Azie buat dan memang menyelerakan. Saya pernah juga dua tiga kali membuat kek buah ni dan ada yang menjadi dan ada yang buahnya akan jatuh ke bawah. Kali ini saya mencuba pula resepi Kek Buah Kukus mengikut cara Kak Azie dan hasilnya memang tidak mengecewakan. Sangatlah sedap dan lembap, yang paling best mixed fruits tu tidak jatuh ke bawah. Selalu saya mencuba resepi-resepi dari Kak Azie ni dan hasilnya memang best, sedap dan menarik.

So, kek buah yang saya masak ini juga mendapat pujian dari hubby dan anak-anak. Memang sedap...


KEK BUAH KUKUS
(Resepi Asal: Azie Kitchen)

Bahan-bahan:
A - Gula Hangus - 2 cawan gula pasir
                          - 1/2 cawan air
                           - 250 g butter

B - Bahan untuk diayak - 300 gram tepung gandum
                                     - 1 sudu kecil soda bikarbonat
                                     - 1/4 sudu kecil cream of tartat
                                     - 1 sudu kecil serbuk buah pala - saya tak letak sebab tak ada dalam stok

C - 3 biji telur
    - 250 g mixed fruits
    - 1 sudu kecil esen vanilla

Panaskan gula dalam kuali dengan api sederhana sehingga gula cair dan keperangan.


Tuangkan air, kacau dahulu dan masukkan butter, masak sehingga butter cair.


Masukkan mixed fruits dan masak sehingga mendidih. Tutupkan api dan ketepikan sebentar.



Dalam bekas lain, pukul telur sebentar. Tuangkan bahan-bahan yang telah diayak ke dalam campuran gula dan mixed fruits tadi. Kacau rata dan kemudian campurkan pula telur dan esen vanilla. Jangan terlalu lama dikacau kerana dikhuatiri buahnya akan mendap. tuangkan adunan ke dalam loyang.


Balut/Tutup dahulu loyang dengan aluminium foil di atasnya. Kukus kek selama 4 jam atau sehingga 6 jam. Biarkan dahulu kek sejuk dalam kukusan (jangan keluarkan terus ye). Bolehlah dihidangkan tetapi sebenarnya kek buah sangat sedap bila disimpan 2-3 hari baru dimakan. 

Jumaat, 30 Mei 2014

KARI IKAN MAYONG


Assalamualaikum,

Dah lama saya masak Ikan Mayong ni tapi baru hari ni dapat dikongsi. Ikan mayong ni memang sedap jika dimasak kari jer pada pendapat saya. Harganya boleh tahan juga mengikut musim, isinya lembut dan banyak so memang senanglah bagi mereka yang mempunyai anak kecil kerana mesti anak-anak sukakan isi ikan mayong ni yang lembut.

KARI IKAN MAYONG
Bahan-bahan:

1 ekot ikan mayong - dipotong keping dan kepala dibelah dua
6- 7 batang bendi
2 biji tomato - belah empat
4 ulas bawang  merah - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
1 inci halia - ditumbuk
3 sudu besar cili giling
3 sudu besar rempah kari ikan
rempat ratus untuk menulis
1/2 cawan air asam jawa
1/2 kilogram santan
garam

Cara-cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan tumbuk serta rempah tumisan sehingga wangi.
2. Masukkan pula cili giling bersama rempah kari dan tumis sehingga benar-benar masak.
3. Masukkan ikan mayong dan biarkan sebentar.
4. Masukkan pula santan. Biarkan sehingga mendidih dan perlu selalu dikacau.
5. Apabila telah mendidih tuangkan air asam jawa dan masukkan garam.
6. Masukkan juga bendi dan tomato.
7. Apabila dah cukup masak, matikan api dan bolehlah dihidangkan.


Tumis cili giling dan serbuk kari


Ini pula apabila telah dimasukkan santan


Masukkan bendi


Tara....dah siap

Khamis, 29 Mei 2014

DONUT MINI


Assalamualaikum,

Ini merupakan entri tertunggak yang agak lambat saya kongsi. Donut mini ini saya masak untuk dibawa melawat Nabila di SESERI. Memaang hampir setiap minggu kami akan melawat Nabila kecualilah jika dia mempunyai aktiviti yang padat. Selalunya saya buat donut mengikut saiz yang biasa tu tapi kali ni nak buat yang comel-comel jer so senang nak digigit dan masuk mulut.
Untuk resepinya, bolehlah dirujuk pada entri yang lalu ye. Cuma kali ni saya menggunakan topping yang pelbagai mengikut citarasa anak-anak. Tengoklah tu...macam-macam topping yang ada.

DONUT MINI

Bahan-bahan:
2 sudu besar mentega
1 biji telur
1 cawan air suam
3 sudu besar gula pasir
2 sudu besar susu pekat manis
1 paket yis (11g)
3 cawan tepung gandum

Cara-caranya:

1. Cairkan mentega dan ketepikan.
2. Dalam mangkuk kecil campurkan gula dan air suam. Biarkan gula larut.
3. Campurkan susu pekat dan kacau rata.
4. Masukkan yis dan  biarkan rehat selama 10 minit 
5. Pukul telur bersama mentega cair tadi. 
6. Campurkan telur ke dalam bancuhan yis tadi. 
7. Tuangkan semua campuran ke dalam tepung.
8. Gaul rata dan biarkan kembang sekali ganda selama 1 jam. 
9. Setelah itu, tumbukkan doh tadi dan uli sekejap.
10.Bentukkan doh mengikut bentuk donut dan rehatkan sekejap selama 30 minit.
11. Goreng donut mini sehingga sedikit keperangan.
12. Bolehlah dihiaskan mengikut citarasa masing-masing. ( Saya gunakan coklat masakan (Coklat dan putih) yang dicairkan dan dihias dengan manik berwarna atau chocolate rice dan sebagainya.





Rabu, 28 Mei 2014

IKAN MASIN GORENG BERLADA


Assalamualaikum,

Tengok gambar jer dah nampak sedap kan....Ha..tulah memang sedap apatah lagi bila dimakan dengan nasi panas. Mak mertua lalu pun tak nampak...

IKAN MASIN GORENG BERLADA

Bahan-bahan:

1 ekor ikan masin (ikan merah)
2 biji bawang besar - dihiris
5-6 tangkai cili padi - dihiris/potong kecil

Cara-cara:
1. Ikan masin dipotong kecil-kecil dan digoreng garing.
2. Dengan menggunakan minyak yang sama, masukkan cili padi dan bawang.
3. Kemudian masukkan ikan masin tadi.
Dah siap....senangkan. Jom makan...


Selasa, 27 Mei 2014

KUEH TEOW KUNGFU


Assalamualaikum,

Hari ni nak share resepi Kueh Teow Kungfu versi saya yang simple ni. Cuma kali ni saya letak tak banyak sayur disebabkan stok sayur kat rumah hampir kehabisan. Yang ada carrot so letaklah carrot aje. Yang penting rasanya yang sedapkan. Sebenarnya ini adalah hidangan untuk berbuka puasa saya Isnin lepas.

KUEH TEOW KUNGFU

Bahan-bahan:
1 bungkus kueh teow (saya gunakan yang saiz kecil)
2 butir telur
1 batang carrot - dihiris halus
1 keping fish cake - dihiris
5 -6 biji fish ball - dihiris
1 tangkai cili merah - dihiris
2 ulas bawang putih - ditumbuk
1 biji bawang merah - ditumbuk
lada hitam secukupnya
garam secukupnya
1 sudu besar sos tiram
1 sudu tepung jagung dibancuh bersama air.

Cara-cara:
1. Telur dipukul dalam mangkuk dan digaulkan bersama kueh teow.
2. Panaskan minyak dan goreng sebentar kueh teow tadi. Angkat dan ketepikan.
  Ini adalah rupanya kueh teow yang telah digaulkan bersama telur dan digoreng seketika.

3. Panaskan sedikit lagi minyak menggunakan kuali yang sama dan tumis bahan-bahan tumbuk sehingga 
     wangi.
4.  Masukkan isi ayam, fish cake dan fish ball. Gaul rata.
5. Campurkan carrot, garam, sos tiram dan sedikit lada hitam.
6. Kemudian masukkan bancuhan tepung jagung bersama air. Kacau sebati dan bolehlah diangkat setelah 
     masak dan dihidangkan.
7. Sedap dimakan bersama cili hijau jeruk atau sambal lada.




Isnin, 26 Mei 2014

BUBUR CANDIL


Assalamualaikum pembuka bicara pagi ini,

Cuaca hari ini sejuk dan mendung aje. Alhamdulillah. Sejak dua minggu ni apabila petang aje hujan pun turut mencurah-curah. Biasalah bila hujan tu perut pun mulalah teringin je nak dipenuhkan. Sebenarnya bubur ini saya masak untuk minum petang semalam. Baru pagi ni berkesempatan untuk update blog so saya pun sharelah apa-apa yang tertinggal. Bubur Candil ini selalunya saya dan keluarga gemar dijadikan sebagai hidangan untuk berbuka puasa di bulan Ramadhan tapi kali ini saya buat untuk minum petang..Jom layan resepinya

BUBUR CANDIL

Bahan-bahan:
2 cawan tepung pulut
1 cawaan air 
sedikit garam
- Campurkan semua bahan-bahan di atas sehingga menjadi doh. (boleh letakkan pewarna yang disukai)
- Panaskan air dalam periuk sehingga mendidih.
- Doh tadi dibentukkan bulat atau oval dan masukkan ke dalam air yang mendidih.
- Setelah doh kecil tadi terapung bolehlah diangkat, tapis dan masukkan ke dalam air biasa.


1 kotak santan MS
3 sudu besar gula pasir
1 sudu besar gula merah
1 sudu besar sagu mata ikan
sehelai daun pandan
- Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan masak sehingga mendidih.
-Perlu dikacau sentiasa agar tidak pecah minyak santan tu ye. 
-Masukkan sagu mata ikan tadi.
- Masukkan doh-doh warna-warni tadi dan masaklah lebih kurang 10 minit
-Tutup api dan bolehlah dihidangkan.

Ahad, 25 Mei 2014

PIZZA ROTI


Assalamualaikum,

Alhamdulillah, masih diberikan nafas oleh Allah untuk kita menikmati kehidupan di dunia ini tanpa lalai dengan suruhanNya untuk persediaan di akhirat kelak. Segar rasanya bangun pagi ni...Seperti biasa usai solat subuh terus terfikir apa yang nak dihidangkan untuk sarapan. Hari ni saya nak buat sesuatu yang simple aje...Roti Pizza memandangkan roti gardenia tu hampir tiba tarikh luputnya. Pizza ni senang sangat dan tidak memerlukan masa yang lama untuk membuatnya. Bila makan panas-panas lagi best.....garing gitu...

PIZZA ROTI

Bahan-bahan:
6 - 7 keping roti Gardenia putih
5 batang sosej - direbus dan dihiris
segenggam mixed-vege
sos cili secukupnya
cheese - saya guna mozarella cheese
(if nak tambah apa-apa bahan lain untuk intinya pun boleh juga...ikutlah selera masing-masing)

Cara-cara:
1. Letakkan roti gardenia di atas dulang pembakar.
2. Sapukan sedikit sos cili
3. Taburkan sosej yang dihiris tadi dan mixed-vege
4. Taburkan cheese.
5. Bakar dalam oven dengan suhu 150C selama 10 - 15 minit.
6. Bolehlah dihidangkan.


Sabtu, 24 Mei 2014

IKAN KERAPU STIM


Assalamualaikum,

Alhamdulillah, pagi tadi selepas menghantar anak saya Danial ke Stesen Komuter, Seremban saya dah suami serta anak-anak yang lain terus membeli barangan dapur di TESCO. Usai membeli kelengkapan yang diperlukan kami terus pulang ke rumah. Agak penat juga setelah setengah hari berjalan.

Balik jer terus berfikir apa yang nak dimasak. Hubby kata semalam beliau ada membeli 3 ekor ikan kerapu. So saya pun terfikir nak kukus. Ikan Kerapu kukus memang sedap. Apa lagi....inilah hasilnya. Jom layan resepi saya yang ringkas ni tetapi yang pasti hasilnya sedap apatah lagi dimakan panas-panas....Nyummmm


IKAN KERAPU STIM 

Bahan-bahan:
3 ekor ikan kerapu
1 biji buah tomato - didadu
2 inci halia - dihiris
3 ulas bawang putih - dihiris
2 bawang besar - dihirs
2 tangkai cili merah - dihiris
5 tangkai cili padi - dihiris
1 batang saderi - dihiris
2 batang serai - dihiris
1 tangkai daun limau purut
secubit lada hitam
aluminium foil

Cara-cara:
1. Bersihkan ikan kerapu dengan air limau. Gaulkan dengan sedikit garam.
2. Panaskan kukusan.
3. Letakkan aluminium foil dalam loyang atau pinggan.
4. Taburkan separuh dari bahan-bahan hirisan.
5. Letakkan ikan kerapu tadi.
6. Taburkan baki bahan hirisan ke atas ikan dan sedikit dalam perutnya.
7. Perahkan air asam limau.
8. Taburkan sedikit garam dan lada hitam.
9. Kukus selama 15 minit atau sehingga masak.


Jumaat, 23 Mei 2014

KELEBIHAN HARI JUMAAT

Assalamualaikum,


Hari ni saya ingin berkongsi bersama pembaca sekalian berkaitan kelebihan hari Jumaat. Saya petik perkongsian ini dari blog Shafiqqolbu. Terima kasih banyak semoga perkongsian ini memberikan manfaat kepada yang membacanya.

.
Setiap hari dalam Islam mempunyai kelebihan masing-masing. Di antara 7 hari yang ada dalam setiap minggu itu juga, kaum Yahudi berbangga dengan hari Sabtunya dan penganut Kristian pula meraikan hari Ahadnya, maka Umat Islam sudah tentu memiliki hari kebesarannya tersendiri dan amat menghargai dengan Kemuliaan Hari Jumaat sebagai‘Penghulu Segala Hari’.
.
Dalam riwayat lain dari Hudzaifah Radhiyallahu ‘anhu dengan lafaz;

أَضَلَّ اللهُ عَنِ الْجُمُعَةِ مَنْ كَانَ قَبْلَنَا، فَكَانَ لِلْيَهُوْدِ يَوْمُ السَّبْتِ وَكَانَ لِلنَّصَارَى يَوْمُ اْلأَحَدِ، فَجَاءَ اللهُ بِنَا فَهَدَانَا اللهُ لِيَوْمِ الْجُمُعَةِ فَجَعَلَ الْجُمُعَةَ وَالسَّبْتَ وَاْلأَحَدَ، وَكَذَلِكَ هُمْ تَبَعٌ لَنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ، نَحْنُ اْلآخِرُوْنَ مِنْ أَهْلِ الدُّنْيَا وَاْلأَوَّلُوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الْمَقْضِيَّ لَهُمْ قَبْلَ الْخَلاَئِقِ.

“Allah telah menyesatkan orang-orang sebelum kita dari hari Jumaat, maka umat Yahudi memperoleh hari Sabtu, umat Nasrani memperoleh hari Ahad. Lalu Allah mendatangkan kita dan memberi kita hidayah untuk memperoleh hari Jumaat. Maka Allah menjadikan hari Jumaat, Sabtu dan Ahad, dan mereka (umat sebelum kita) berada di belakang kita pada hari kiamat. Kita datang paling akhir di dunia, tetapi paling awal datang di hari kiamat yang telah ditetapkan untuk mereka sebelum diciptakan seluruh makhluk.” (Hadis Riwayat  Muslim r.a.)
.
Sebagaimana Allah SWT telah menjadikan kota Makkah dan Madinah sebagai kota Suci; menjadikan Masjidil Haram, Masjid Nabawi dan Masjidil Aqsa sebagai masjid yang paling utama; menjadikan bulan Ramadhan sebagai bulan paling mulia di antara bulan-bulan lainnya, menjadikan malam Lailatul Qadar sebagai malam Seribu bulan; menjadikan sepertiga malam sebagai waktu paling berkesan untuk mendekatkan diri kepada Yang Maha Khaliq; begitu juga hari Jumaat, Allah SWT telah menjadikan Hari Jumaat sebagai‘Sayyidul Ayyam’ atau penghulu segala hari (hari paling utama). Terdapat banyak kebaikan dan kelebihan pada hari ini termasuklah Solat Jumaat.
.
Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: “Hari paling baik di mana matahari terbit pada hari itu adalah hari Jumaat, pada hari itu Adam Alaihissallam diciptakan, dan pada hari itu pula Adam dimasukkan ke dalam syurga, serta diturunkan dari syurga, pada hari itu juga kiamat akan terjadi pada hari tersebut terdapat suatu waktu di mana tidaklah seorang mukmin solat menghadap Allah mengharapkan kebaikan kecuali Allah akan mengabulkan permintaannya.” (HR. Muslim)
.
.

Keutamaan Hari Jumaat

.
Hari Jumaat merupakan hari yang amat istimewa bagi kaum Muslimin. Hari Jumaat mempunyai banyak kelebihan dan keutamaan yang disediakan oleh Allah SWT kepada hamba-hambaNya.
.
.

1.  Hari Paling Mulia

Hari Jumaat adalah hari yang paling utama dan merupakan penghulu segala hari. Terdapat beberapa peristiwa yang terjadi pada hari Jumaat ini, di antaranya:
.
  • Allah SWT ciptakan Adam Alaihissallam
  • Nabi Adam alaihissallam dimasukkan ke dalam syurga.
  • Nabi Adam alaihissallam diturunkan dari syurga menuju bumi.
  • Allah mewafatkannya Nabi Adam Alaihissallam.
  • Hari Jumaat juga merupakan hari akan berlakunya Qiamat.
.
Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: “Hari paling baik di mana matahari terbit pada hari itu adalah hari Jumaat. Pada hari itu Adam diciptakan, dan pada hari itu juga Adam dimasukkan ke dalam syurga, serta diturunkan dari syurga. Pada hari itu juga kiamat akan terjadi dan pada hari tersebut terdapat suatu waktu dimana tidaklah seorang mukmin solat menghadap Allah mengharapkan kebaikan kecuali Allah akan mengabulkan permintannya.” (HR. Muslim)
.
Abu Hurairah Radhiyalahu ‘anhu meriwayatkan, bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda;

خَيْرُ يَوْمٍ طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ يَوْمُ الْجُمُعَةِ، فِيْهِ خُلِقَ آدَمُ، وَفِيْهِ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ، وَفِيْهِ أُخْرِجَ مِنْهَا، وَلاَ تَقَوْمُ السَّاعَةُ إِلاَّ فِي يَوْمِ الْجُمُعَة

“Sebaik-baik hari yang matahari terbit padanya adalah hari Jumaat; pada hari inilah Adam Alaihissalam diciptakan, pada hari ini (Adam Alaihissalam) dimasukkan ke dalam syurga, dan pada hari inilah juga Baginda dikeluarkan dari syurga. Dan tidaklah kiamat akan terjadi kecuali pada hari ini.” (HR Muslim r.a.)
.
Dalam riwayat Aus bin Aus Radhiyallahu ‘anhu pula menyatakan:

إِنَّ مِنْ أَفْضَلِ أَيَّامِكُمْ يَوْمُ الْجُمُعَةِ، فِيْهِ خُلِقَ آدَمُ، وَفِيْهِ قُبِضَ، وَفِيْهِ النَّفْخَةُ، وَفِيْهِ الصَّعِقَةُ …….

“Sesungguhnya seutama-utama hari kamu adalah hari Jumaat; pada hari ini Adam Alaihissalam diciptakan, pada hari ini juga ia dimatikan, pada hari ini ditiupkan sangkakala (tanda kiamat), dan pada hari ini juga hari kebangkitan.”
.
.

2.  Hari Bagi Kaum Muslimin

.
Hari Jumaat adalah hari berkumpulnya Umat Muhammad صلى الله عليه وسلم dalam masjid-masjid mereka yang besar untuk mengikuti solat dan sebelumnya mendengarkan dua khutbah jumaat yang mengandungi wasiat bertaqwa dan nasihat-nasihat, serta doa.
.
Dari Kuzhaifah dan Rabii bin Harrasy Radhiyallahu Anhuma bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata, “Allah menyesatkan orang-orang sebelum kami pada hari Jumaat, Yahudi pada hari Sabtu, dan Nasrani pada hari Ahad, kemudian Allah mendatangkan kami dan ember petunjuk pada hari Jumaat, mereka umat sebelum kami akan menjadi pengikut pada hari kiamat, kami adalah yang terakhir dari penghuni dunia ini dan yang pertama pada hari kiamat yang akan dihakimi sebelum umat yang lain.” (HR. Muslim dan Ibnu Majah)
.
Al-Hafidz Ibnu Katsir berkata: “Hari ini dinamakan Jumaat, kerana merupakan ambilan dari kata ‘al-jamu’ yang ertinya berhimpun, kerana Umat Islam berkumpul pada hari itu setiap minggu di masjid-masjid. Allah SWT memerintahkan hamba-hamba-Nya yang mukmin berkumpul untuk menunaikan ibadah kepada-Nya.”
.
Allah SWT berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ‌ اللَّـهِ وَذَرُ‌وا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ‌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٩

“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diseru untuk menunaikan solat pada hari Jumaat, maka bersegeralah kamu kepada mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli; Yang demikian itu lebih baik bagimu Jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya).” (Surah Al-Jumaah 62: Ayat 9)
.
.

3.  Penghulu Segala Hari

.
Hari Jumaat adalah hari yang teramat istimewa kerana Islam meletakkan Jumaat sebagai ketua dan ganjarannya lebih berbanding hari-hari yang lain.
Dalam suatu hadis Rasulullah صلى الله عليه وسلم yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah: “Jumaat dinamakan sebagai ‘Saidul aiyam’ iaitu penghulu segala hari (sebaik-baik hari).”
.
Dari Abu Lubabah bin Ibnu Mundzir Radhiyallahu Anhu berkata, Rasulullahصلى الله عليه وسلمberkata, “Hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan hari yang paling mulia di sisi Allah. Hari Jumaat ini lebih mulia dari hari raya Aidilfitri dan Aidiladha di sisi Allah. Pada hari Jumaat terdapat lima peristiwa; Diciptakannya Adam dan diturunkannya ke bumi, pada hari Jumaat Adam dimatikan, di hari Jumaat juga terdapat waktu yang mana jika seseorang meminta kepada Allah maka akan dikabulkan selagi tidak memohon yang haram, dan di hari Jumaat juga akan berlakunya kiamat. Tidaklah seseorang Malaikat yang dekat di sisi Allah SWT, di bumi dan di langit kecuali dia dikasihi pada hari Jumaat.” (HR. Ahmad)
.
.

4.  Hari Kebesaran Mingguan

.
Dalam 7 hari yang ada, hari Jumaat adalah ‘Hari Besar’ yang berulang setiap minggu.
Ibnu Abbas Radhiyallahu ‘anhu berkata, Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: “Hari ini adalah hari besar yang Allah tetapkan bagi Umat Islam, maka siapa yang hendak menghadiri soalat Jumaat hendaklah mandi terlebih dahulu.” (HR. Ibnu Majah)
.
.

5.  Hari Perhimpunan Bagi Solat Jumaat

.
Solat Jumaat dua rakaat yang difardhukan ke atas umat Islam membuktikan hari itu adalah semulia hari yang perlu ambil manfaat untuk mendapatkan ganjaran Allah SWT daripada setiap amal ibadat yang dilaksanakan.
Rasulullah  صلى الله عليه وسلمbersabda: “Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta; Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu; Sesiapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas; Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam, dan Sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur.”
.
.

6.  Hari Ramai Malaikat Turun ke Bumi

 .
Pada hari Jumaat juga, Allah SWT mengutus para malaikat turun ke muka bumi. Di tangan terdapat mereka tinta kalam emas dan kertas-kertas daripada perak, mereka juga berdiri dan menunggu di pintu-pintu masjid bagi mencatat nama-nama mereka yang hadir ke masjiddan mendirikan Solat Jumaat.
Apabila telah sempurna dan selesai Solat Jumaat, mereka kembali ke araysh untuk menyembahkan hasil catatannya kepada Allah SWT dengan berkata: “Wahai Tuhan kami, kami telah catatkan nama mereka yang masuk masjid dan menunaikan Jumaat.”
Allah SWT berfirman: “Wahai Malaikat-Ku, demi kemuliaan dan kebesaran-Ku, sesungguhnya Aku telah ampunkan mereka, tidak berdosa sedikit pun.”
.
.

7.  Hari Mustajab Berdoa

.
Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: “Pada hari itu terdapat suatu masa di mana seorang hamba Mukmin apabila meminta (berdoa) kepada Allah SWT sesuatu kebaikan, melainkan Allah SWT memakbulkan doanya atau ia meminta Allah SWT melindunginya daripada sesuatu kejahatan, melainkan Allah melindunginya daripada kejahatan.” (Hadis riwayat Tarmizi).
.
Hari Jumaat adalah masa yang mustajab untuk berdoa terutama pada dua waktu terbaik iaitu di antara:
a.     Imam duduk di atas mimbar sehingga solat selesai Jumaat.
b.     Pada akhir waktu Asar.

Ibnu Qayyim Al-Jauzi mengatakan: “Di antara sekian banyak pendapat ada dua yang paling kuat, sebagaimana ditunjukkan dalam banyak hadis  yang sahih, pertama saat duduknya khatib sampai selesainya solat. Kedua, sesudah Asar, dan ini adalah pendapat yang terkuat dari dua pendapat tadi.”  (Zadul Ma’ad Jilid I/389-390).
.
Keterangan lanjut :-
‘Masa-masa Mustajab Berdoa di Hari Jumaat’ ~ (Klik Di Sini)
 .
.

8.  Hari Dihapuskan Dosa

.
Diampuni dosa-dosanya antara Jumaat tersebut dengan Jumaat sebelumnya. Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم : “Solat lima waktu (sehari semalam) dan Jumaat hingga Jumaat merupakan penebus-penebus dosa (ketika itu) selama tidak dikerjakan dosa-dosa besar” (Riwayat Muslim)
.
Dari Salman Al-Farisi Radhiyallahu Anhu mengatakan bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: “Tidaklah seseorang mandi pada hari Jumaat dan bersuci semampunya, berminyak dengan minyak, atau memakaikan minyak wangi dari rumahnya, kemudian keluar (menuju masjid), dan dia tidak memisahkan dua orang (yang sedang duduk berdampingan), kemudian dia hendak mendirikan solat yang sesuai dengan tuntutannya, lalu diam mendengarkan (dengan seksama) ketika imam berkhutbah melainkan akan diampuni (Dosa dosanya yang terjadi) antara Jumaat tersebut dan Jumaat berikutnya.” (HR. Bukhari)
.
Salman Al Farisi berkata lagi, Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: “Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, bersuci sesuai kemampuan, merapikan rambutnya, memakai minyak wangi, lalu berangkat ke masjid, dan masuk masjid tanpa melangkahi sesiapa, kemudian solat sesuai tuntunan dan diam tatkala imam berkhutbah, nescaya diampuni dosa-dosanya di antara dua Jumaat.” (HR. Bukhari).
.
.

9.  Hari Lebih Utama Bersedekah

.
Sedekah pada hari itu lebih utama dibanding sedekah pada hari-hari lainnya.
Ibnu Qayyim berkata: “Sedekah pada hari itu lebih utama dengan sedekah pada enam hari lainnya seumpama di sedekah pada bulan Ramadhan dibanding bulan-bulan lainnya.” .
Hadis  dari Ka’ab menjelaskan: “Dan Sedekah pada hari itu lebih mulia dibanding hari-hari selainnya.” (Mauquf Shahih)
.
.

10.  Hari Meraih Pahala

.
Orang yang hadir dan menunaikan kewajibannya untuk solat Jumaat akan mendapat pahala untuk setiap langkahnya ke Masjid, setara dengan pahala ibadah satu tahun solat dan puasa.
Aus bin Aus berkata: Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: “Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, kemudian bersegera berangkat menuju masjid, dan menempati shaf hadapan kemudian dia berdiam, maka setiap langkah yang dia ayunkan mendapat pahala puasa dan solat selama satu tahun, dan itu adalah hal yang mudah bagi Allah.” (HR. Ahmad dan Ashabus Sunan, Didakwa sahih oleh Ibnu Huzaimah).
.
.

11.  Hari Hidayah Daripada Allah SWT

.
Hari Jumaat merupakan keistimewaan dan hidayah yang Allah SWT berikan kepada umat Islam yang tidak diberikan kepada umat-umat lain sebelumnya.
Abu Hurairah meriwayatkan bahwa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda;

نَحْنُ اْلآخِرُوْنَ اْلأَوَّلُوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَنَحْنُ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ بَيْدَ أَنَّهُمْ أُوْتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِنَا وَأُوْتِيْنَاهُ مِنْ بَعْدِهِمْ فَاخْتَلَفُوْا فَهَدَانَا اللهُ لِمَا اخْتَلَفُوْا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ، فَهَذَا يَوْمُهُمُ الَّذِيْ اخْتَلَفُوْا فِيْهِ هَدَانَا اللهُ لَهُ –قَالَ: يَوْمُ الْجُمْعَةِ-، فَالْيَوْمُ لَنَا وَغَداً لِلْيَهُوْدِ وَبَعْدَ غَدٍ لِلنَّصَارَى.

“Kita adalah umat yang terakhir muncul tapi paling awal tiba pada hari kiamat, dan kita yang pertama kali masuk syurga, cuma mereka diberi Kitab sebelum kita sedangkan kita diberi Kitab setelah mereka. Kemudian mereka berselisih, lalu Allah memberi kita hidayah terhadap apa yang mereka perselisihkan. Inilah hari yang mereka perselisihkan, dan Allah berikan hidayah berupa hari ini kepada kita (Nabi صلى الله عليه وسلم menyebut hari Jumaat). Maka hari (Jumaat) ini untuk kita (umat Islam), besok (Sabtu) untuk umat Yahudi dan lusa (Ahad) untuk umat Nasrani.” (HR Muslim r.a.)
.
Dalam riwayat lain dari Hudzaifah Radhiyallahu ‘anhu dengan lafaz;

أَضَلَّ اللهُ عَنِ الْجُمُعَةِ مَنْ كَانَ قَبْلَنَا، فَكَانَ لِلْيَهُوْدِ يَوْمُ السَّبْتِ وَكَانَ لِلنَّصَارَى يَوْمُ اْلأَحَدِ، فَجَاءَ اللهُ بِنَا فَهَدَانَا اللهُ لِيَوْمِ الْجُمُعَةِ فَجَعَلَ الْجُمُعَةَ وَالسَّبْتَ وَاْلأَحَدَ، وَكَذَلِكَ هُمْ تَبَعٌ لَنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ، نَحْنُ اْلآخِرُوْنَ مِنْ أَهْلِ الدُّنْيَا وَاْلأَوَّلُوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الْمَقْضِيَّ لَهُمْ قَبْلَ الْخَلاَئِقِ.

“Allah telah menyesatkan orang-orang sebelum kita dari hari Jumaat, maka umat Yahudi memperoleh hari Sabtu, umat Nasrani memperoleh hari Ahad. Lalu Allah mendatangkan kita dan memberi kita hidayah untuk memperoleh hari Jumaat. Maka Allah menjadikan hari Jumaat, Sabtu dan Ahad, dan mereka (umat sebelum kita) berada di belakang kita pada hari kiamat. Kita datang paling akhir di dunia, tetapi paling awal datang di hari kiamat yang telah ditetapkan untuk mereka sebelum diciptakan seluruh makhluk.” (Hadis Riwayat  Muslim r.a.)
.
.

12.  Meninggal Pada Hari Jumaat Sebagai Tanda ‘Husnul Khatimah’

.
Meninggal dunia pada malam hari Jumaat atau siangnya adalah penanda ‘Husnul Khatimah’, iaitu dibebaskan dari fitnah (azab) kubur.
.
Diriwayatkan oleh Ibnu Amru, bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: “Setiap muslim yang mati pada siang hari Jumaat atau malamnya, nescaya Allah akan menyelamatkannya dari fitnah kubur.” (HR. Ahmad dan Tirmizi, undian sahih oleh Al-Bani).
.
.

13.  Hari Terselamat Dari Seksa Kubur

.
Orang yang meninggal pada Hari Jumaat, InsyaAllah akan selamat dari fitnah (bencana/seksa) kubur.
Daripada Abdullah bin Amr, sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم: “Tidak seorang Muslim yang mati pada hari Jumaat atau pun malam Jumaat, melainkan diselamatkan Allah  SWT daripada fitnah kubur.” (Hadis Riwayat Tarmizi)
.
.

14.  Hari Berlakunya Qiamat

.
Jumaat merupakan hari yang selalu dikaitkan dengan berlakunya ‘Qiamat’ (hari pembalasan). Dalam suatu hadis, Rasulullah صلى الله عليه وسلم ada menyebut bahawa: “Pada hari Jumaat juga Qiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (Hadis Riwayat Muslim r.a.)
 .
Dalam hadis lain, Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda : “Hari Yang Dijanjikan ialah Hari Qiamat. Hari Yang Disaksikan ialah Hari Arafah, dan Hari Yang Menyaksikan ialah Hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.”
 .
Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم.: “Pada hari itu Qiamat akan terjadi dan tidaklah seorang pun malaikat muqarrabun pun di sisi Allah Azzawajalla melainkan ia takut pada hari Jumaat, (tetapi) tidak langit dan tidak bumi melainkan ia merasa kasih pada hari Jumaat.” (Hadis Riwayat  Ibnu Majah dan  Al-Baihaqi)
.
.

15.  Hari Dapat Melihat Allah SWT Di Syurga

.
Hari tatkala Allah SWT menampakkan diri kepada hamba-Nya yang beriman di syurga.
Firman Allah SWT;
وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ ﴿٣٥
“Dan di sisi Kami ada lagi tambahan (limpah kurnia yang tidak terlintas di hati mereka).”
(Surah Al-Jumuaah 50; Ayat 35)
Seorang sahabat, Anas bin Malik dalam mengulas ayat 35 di atas : “‘Dan Kami memiliki pertambahannya’; Beliau mengatakan; Allah SWT menampakkan diri kepada mereka setiap Hari Jumaat.”

Khamis, 22 Mei 2014

KEK BATIK


Assalamualaikum,

Kek Batik yang ringkas dan sedap ni memang menjadi kegemaran anak-anak saya. Senang dimasak dan sedap dimakan. Itu yang penting. Saya memasak kek ini untuk dibawa melawat Nabila. Memang menjadi kegemarannya.

Inilah dia bahan-bahannya. Mudah kan...
1 bungkus biskut marie, 1 tin susu pekat manis, 1  cawan sebuk milo, 1 buku buttercup dan sesudu kecil esen vanila.


Panaskan mentega sehingga cair.


Masukkan serbuk milo, susu pekat dan esen vanilla

 
Masukkan biskut marie yang telah dipecah-pecahkan.
Gaul rata dan masukkan ke dalam loyang. Padat-padatkan dan tekan


Masukkan dalam peti sejuk dan agak-agak dah mampat tu bolehlah dipotong untuk dihidangkan.


Ini rupanya setelah dikeluarkan dari loyang acuan.


Ha....inilah dia kek batik saya. Memang sedap sehingga menjilat jari.

Rabu, 21 Mei 2014

KARIPAP GARING DAN RANGUP

Assalamualaikum,

Lama juga rasanya tak buat kuih karipap ni. So, pagi-pagi lagi dah buat intinya. Jika nak tengok boleh lihat di entri saya yang sebelumnya. Saya google untuk melihat mana-mana resepi pastri atau doh karipap yang boleh saya jadikan panduan. Seperti biasa  antara blog yang menjadi pilihan saya ialah blog Yatie Memories. Terima kasih Kak Yatie atas resepi yang mudah dan yang pentingnya memang rangup dan sedap.

RESEPI KARIPAP RANGKUP
Sumber : Kak Yatie (Blog Yatie Memories)

Bahan-bahan;

500gm Tepung gandum
50gm Tepung Beras
50gm Tepung Ubi
1 sudu besar Gula
1 sudu kecil Garam
3 sudu besar Majerin*
1/4 cwn Minyak masak* (* panaskan)
1 cawan air-tuang sikit demi sedikit

Cara-cara:
  1. Campurkan kesemua bahan-bahan kering.
  2. Tuangkan minyak panas dan gaul rata.
  3. Tuangkan air sedikit demi sedikit sehingga membentuk doh lembut.
  4. Bahagikan doh kepada bebola kecil.
  5. Leperkan dan isi dengan inti kegemaran, tutup dan klim kemas.
  6. Buat sehingga habis. Goreng dgn minyak yang banyak sehingga garing.
    Angkat dan toskan.