AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Ahad, 3 Februari 2013

MENU ORANG MALAS

   
Hari Sabtu lepas entah kenapa rasa malas sangat. Lagipun saya sakit kepala sepanjang hari. Nak tak nak saya ke dapur dan memasak dua jenis masakan yang simple aje untuk anak-anak. Menunya ialah Sambal Ikan Bawal dan Sayur Campur Goreng.

Sayur campur ni senang aje.
Sayur Campur Goreng

Bahan-bahan
1 batang karot
5 tangkai kacang panjang
1 bungkus baby corn
sedikit bunga kobis
batang celery
2 ulas bawang merah - dihiris
1 ulas bawang putih - dihiris
1 cili merah - dihiris
sedikit ikan bilis - goreng

1. Panaskan minyak. tumis bahan-bahan hiris.
2. Masukkan sayur-sayuran, garam dan sedikit air.
3. Apabila telah masak diangkat tetapi sayur-sayuran ni elok  
    dimasak sekejap aje agar zatnya tidak hilang.


 Ikan Bawal Goreng Sambal

Bahan-bahan
4 ekor ikan bawal hitam (saya beli yang kecil) - digoreng dahulu
2 biji bawang besar - diblender
1 ulas bawang putih - diblender
2 sudu cili kering kisar
2 sudu besar air asam jawa
garam

1. Panaskan minyak. Tumis cili kering kisar sehingga betul-betul
    masak.
2. Masukkan bawang2 yang telah diblender tadi. Masukkan garam
    dan air asam jawa.
3. Biarkan mengelegak sebentar dan baru masukkan ikan bawal
     yang telah digoreng tadi.
4. Dah masak, boleh angkat. Senang kan.



Tiada ulasan: