AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Jumaat, 22 Februari 2013

GULAI LEMAK IKAN JELAWAT DAUN ASAM



Masak lomak cili api lagi...Biasanya tu..orang N9 tak boleh dipisahkan dengan masak lomak cili api. Ikan jelawat ni pun saya suka juga cuma tulangnya tu yang agak halus menyukarkan kita untuk memakannya.

Gulai Lemak Ikan Jelawat Daun Asam

Bahan-bahan:

1 ekor ikan jelawat (dibersihkan dan dibasuh dengan limau utk hilangkan hanyirnya)
7-8 tangkai cili padi - ditumbuk
1 inci kunyit hidup - ditumbuk
2 ulas bawang merah - ditumbuk
1 ikat daun asam gelugor (saya beli di Pasar Tani) - dihiris halus
2 cawan santan pekat + 1/2 cawan air
garam

Cara-cara:
1. Di dalam periuk, masukkan ikan jelawat, santan dan bahan-
    bahan yang telah ditumbuk.
2. Masukkan juga garam. Masak sehingga kuahnya mendidih. (perlu 
   dikacau selalu agar santan tidak pecah   minyak, nanti gulai lomak 
   tu tak sedap)
3.Setelah mendidih, masukkan daun asam gelugor yang telah dihiris 
    tadi.
4. Teruskan memasaknya seketika sehingga kuah benar-benar 
     masak.
5. Angkat dan hidangkan. 

Tiada ulasan: