AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Ahad, 10 Februari 2013

KARIPAP PUSING




     Sekali sekala berpeluang update blog ni saya pun masukkan lah sekali banyak. Cuti hujung minggu ni la masanya saya nak memasak yang best-best untuk hubby dan anak-anak. If hari bekerja tu masak yang ringkas dan mana sempat aje..
     Semalam saya tengok dalam fridge masih ada berbaki inti pastri puff so saya pun plan nak buat karipap pusing. Google punya google saya pun gunalah resepi dari Intai-intai dapur (terima kasih ye), so jom layan resepi dulu

Bahan-bahan
A - 3 cawan tepung gandum (yang asalnya 4 cawan)
      garam
      air secukupnya
     - Campurkan semua bahan dan uli sehingga menjadi doh lembut.

 Ini adunan A

B  - 1 cawan tepung gandum
       3 sudu besar mentega
     - Campurkan semua bahan dan uli hingga mendapat doh lembut.

Ini adunan B yang warnanya agak kekuningan

1. Ambil doh A dan canaikan.
2. Bentukkan bulat doh B dan masukkan ke dalam A. Bentukkan 
    bulat.
3. Canai doh menjadi leper. Gulungkan dan gelek lagi. Ulang 
    sebanyak 2 kali.
4. Potong doh dan canai semula.
5. Isikan dengan inti kentang.
6. Kelimkan tepinya.
7. Panaskan minyak dan goreng sehingga kekuningan.



Gelek adunan A dan letakkan adunan B diatasnya dan bentukkan bulat semula.


Kemudian gelekkan semula dan gulung memanjang.


Setelah tu potong kepada beberapa bahagian


Gelekkan semula. Isikan dengan inti kentang


Inilah hasilnya setelah dikelim tepinya.


Ini setelah digoreng.

Oklah...mata pun dah mengantuk ni..nak dozzzzz dulu and maybe jumpa lagi tomorrow..

Tiada ulasan: