AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Khamis, 8 Mei 2014

PENGAT PISANG


Assalamualaikum,

Agak lama juga saya tak update kat blog ni. Lately agak busy dengan proposal saya. Bila ada kelapangan sikit ni cepat-cepat update. Saya cuma nak share resepi pengat pisang yang sama masak dah beberapa minggu lepas. Banyak juga foto-foto hasil masakan saya ni yang belum sempat di update. Nanti bila ada masa senggang saya share ye.

Oklah, resepi ni mudah aje dan selalu saya masak apabila bulan Ramadhan. Memang sedap dan menyegarkan cuma saya ni akan kurangkan manis apabila masak bubur atau pengat. Jom layan resepinya...

Pengat Pisang

Bahan-bahan:
4 biji pisang nangka (atau pisang apa pun boleh)

1 kotak santan segera
1/3 cawan gula pasir (ikut kemanisan yang dikehendaki)
2 sudu gula merah
3 sudu sagu mata ikan (dicuci dan toskan)
secubit garam
1 helai daun pandan

Cara-cara:
1. Masukkan santan bersama gula pasir dan gula merah serta garam 
    ke dalam periuk. 
2. Masak sehingga mengelegak.
3. Masukkan pisang yang telah dihiris.
4. Masukkan sagu mata ikan.
5. Biarkan seketika dan bolehlah ditutupkan apinya.
Siap untuk dihidangkan.



Tiada ulasan: