AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Sabtu, 24 Mei 2014

IKAN KERAPU STIM


Assalamualaikum,

Alhamdulillah, pagi tadi selepas menghantar anak saya Danial ke Stesen Komuter, Seremban saya dah suami serta anak-anak yang lain terus membeli barangan dapur di TESCO. Usai membeli kelengkapan yang diperlukan kami terus pulang ke rumah. Agak penat juga setelah setengah hari berjalan.

Balik jer terus berfikir apa yang nak dimasak. Hubby kata semalam beliau ada membeli 3 ekor ikan kerapu. So saya pun terfikir nak kukus. Ikan Kerapu kukus memang sedap. Apa lagi....inilah hasilnya. Jom layan resepi saya yang ringkas ni tetapi yang pasti hasilnya sedap apatah lagi dimakan panas-panas....Nyummmm


IKAN KERAPU STIM 

Bahan-bahan:
3 ekor ikan kerapu
1 biji buah tomato - didadu
2 inci halia - dihiris
3 ulas bawang putih - dihiris
2 bawang besar - dihirs
2 tangkai cili merah - dihiris
5 tangkai cili padi - dihiris
1 batang saderi - dihiris
2 batang serai - dihiris
1 tangkai daun limau purut
secubit lada hitam
aluminium foil

Cara-cara:
1. Bersihkan ikan kerapu dengan air limau. Gaulkan dengan sedikit garam.
2. Panaskan kukusan.
3. Letakkan aluminium foil dalam loyang atau pinggan.
4. Taburkan separuh dari bahan-bahan hirisan.
5. Letakkan ikan kerapu tadi.
6. Taburkan baki bahan hirisan ke atas ikan dan sedikit dalam perutnya.
7. Perahkan air asam limau.
8. Taburkan sedikit garam dan lada hitam.
9. Kukus selama 15 minit atau sehingga masak.


Tiada ulasan: