AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Khamis, 29 Mei 2014

DONUT MINI


Assalamualaikum,

Ini merupakan entri tertunggak yang agak lambat saya kongsi. Donut mini ini saya masak untuk dibawa melawat Nabila di SESERI. Memaang hampir setiap minggu kami akan melawat Nabila kecualilah jika dia mempunyai aktiviti yang padat. Selalunya saya buat donut mengikut saiz yang biasa tu tapi kali ni nak buat yang comel-comel jer so senang nak digigit dan masuk mulut.
Untuk resepinya, bolehlah dirujuk pada entri yang lalu ye. Cuma kali ni saya menggunakan topping yang pelbagai mengikut citarasa anak-anak. Tengoklah tu...macam-macam topping yang ada.

DONUT MINI

Bahan-bahan:
2 sudu besar mentega
1 biji telur
1 cawan air suam
3 sudu besar gula pasir
2 sudu besar susu pekat manis
1 paket yis (11g)
3 cawan tepung gandum

Cara-caranya:

1. Cairkan mentega dan ketepikan.
2. Dalam mangkuk kecil campurkan gula dan air suam. Biarkan gula larut.
3. Campurkan susu pekat dan kacau rata.
4. Masukkan yis dan  biarkan rehat selama 10 minit 
5. Pukul telur bersama mentega cair tadi. 
6. Campurkan telur ke dalam bancuhan yis tadi. 
7. Tuangkan semua campuran ke dalam tepung.
8. Gaul rata dan biarkan kembang sekali ganda selama 1 jam. 
9. Setelah itu, tumbukkan doh tadi dan uli sekejap.
10.Bentukkan doh mengikut bentuk donut dan rehatkan sekejap selama 30 minit.
11. Goreng donut mini sehingga sedikit keperangan.
12. Bolehlah dihiaskan mengikut citarasa masing-masing. ( Saya gunakan coklat masakan (Coklat dan putih) yang dicairkan dan dihias dengan manik berwarna atau chocolate rice dan sebagainya.





Tiada ulasan: