AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Khamis, 15 Mei 2014

ASAM PEDAS IKAN KERISI


Assalamualaikum,


     Hari ni saya nak share berkaitan resepi yang mudah saja iaitu asam pedas tapi kali ni saya menggunakan ikan kerisi. Selalunya bila sebut asam pedas ni mesti kita ingat ikan parang, ikan tenggiri atau pari. If kat rumah saya ni jika ikan kerisi selalunya saya masak goreng berkicap atau sambal aje, so kali nak mencuba satu kelainan dan saya pun buat masak asam pedas.

Asam Pedas Ikan Kerisi

Bahan-bahan:
4-5 ekor ikan kerisi
6 - 7 sayur bendi
sedikit daun kesum
2 batang serai
1/2 cawan air asam jawa
sedikit garam
3 ulas bawang merah - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
1 inci halia - ditumbuk
3 sudu besar cili kering mesin

Cara-cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan tumbuk sehingga
    wangi.
2. Masukkan cili mesin, serai dan biarkan sehingga cili benar-benar 
    masak
3. Setelah itu, masukkan air yang mencukupi bersama ikan kerisi 
    dan air asam jawa.
4. Biarkan mendidih dan kemudian masukkan bendi, garam dan
    daun kesum.
5. Biarkan seketika dan tutup api.

Simple kan...saya juga tak gunakan belacan kerana saya dan keluarga tak berapa suka dengan belacan ni. Tapi yang penting tanpa belacan pun, asam pedas ni sedap.



Tiada ulasan: