AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Rabu, 21 Mei 2014

KARIPAP GARING DAN RANGUP

Assalamualaikum,

Lama juga rasanya tak buat kuih karipap ni. So, pagi-pagi lagi dah buat intinya. Jika nak tengok boleh lihat di entri saya yang sebelumnya. Saya google untuk melihat mana-mana resepi pastri atau doh karipap yang boleh saya jadikan panduan. Seperti biasa  antara blog yang menjadi pilihan saya ialah blog Yatie Memories. Terima kasih Kak Yatie atas resepi yang mudah dan yang pentingnya memang rangup dan sedap.

RESEPI KARIPAP RANGKUP
Sumber : Kak Yatie (Blog Yatie Memories)

Bahan-bahan;

500gm Tepung gandum
50gm Tepung Beras
50gm Tepung Ubi
1 sudu besar Gula
1 sudu kecil Garam
3 sudu besar Majerin*
1/4 cwn Minyak masak* (* panaskan)
1 cawan air-tuang sikit demi sedikit

Cara-cara:
  1. Campurkan kesemua bahan-bahan kering.
  2. Tuangkan minyak panas dan gaul rata.
  3. Tuangkan air sedikit demi sedikit sehingga membentuk doh lembut.
  4. Bahagikan doh kepada bebola kecil.
  5. Leperkan dan isi dengan inti kegemaran, tutup dan klim kemas.
  6. Buat sehingga habis. Goreng dgn minyak yang banyak sehingga garing.
    Angkat dan toskan. 

Tiada ulasan: