AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Sabtu, 17 Mei 2014

AYAM MASAK HALIA


Assalamualaikum,

Hari ni saya nak berkongsi resepi Ayam Masak Halia yang saya rujuk dari pelbagi blog. Senang dan sedap sesangat. Alhamdulillah, berselera kami sekeluarga makan tengahari tu...



AYAM MASAK HALIA

Bahan-bahan:
1 ekor ayam (saya ambil bahagian dagingnya dan dipotong kecil)
2 buku bawang besar - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
5 inci hali - dihiris (namanya pun ayam masak halia, so lebihkan halia ye...)
1 tangkai cili merah - dihiris
1 tangkai cili hijau - dihiris
2 biji tomato - dibelah 4 (ikut suka)
3 tangkai daun bawang - dihiris
1 biji karot - di hiris
2 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil lada hitam
1 sudu besar tepung jagung + 1/2 cawan air
secukup rasa garam

Cara-cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan hiris sehingga wangi.
2. Masukkan ayam, karot, sos tiram, lada hitam, air. Tutupkan 
    seketika.
3. Selepas itu, masukkan campuran air tepung jagung dan bahan-
    bahan lain.
4. Setelah masak, tutup api dan hidangkan.



Sedap dan menyelerakan

Tiada ulasan: