AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Jumaat, 30 Mei 2014

KARI IKAN MAYONG


Assalamualaikum,

Dah lama saya masak Ikan Mayong ni tapi baru hari ni dapat dikongsi. Ikan mayong ni memang sedap jika dimasak kari jer pada pendapat saya. Harganya boleh tahan juga mengikut musim, isinya lembut dan banyak so memang senanglah bagi mereka yang mempunyai anak kecil kerana mesti anak-anak sukakan isi ikan mayong ni yang lembut.

KARI IKAN MAYONG
Bahan-bahan:

1 ekot ikan mayong - dipotong keping dan kepala dibelah dua
6- 7 batang bendi
2 biji tomato - belah empat
4 ulas bawang  merah - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
1 inci halia - ditumbuk
3 sudu besar cili giling
3 sudu besar rempah kari ikan
rempat ratus untuk menulis
1/2 cawan air asam jawa
1/2 kilogram santan
garam

Cara-cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan tumbuk serta rempah tumisan sehingga wangi.
2. Masukkan pula cili giling bersama rempah kari dan tumis sehingga benar-benar masak.
3. Masukkan ikan mayong dan biarkan sebentar.
4. Masukkan pula santan. Biarkan sehingga mendidih dan perlu selalu dikacau.
5. Apabila telah mendidih tuangkan air asam jawa dan masukkan garam.
6. Masukkan juga bendi dan tomato.
7. Apabila dah cukup masak, matikan api dan bolehlah dihidangkan.


Tumis cili giling dan serbuk kari


Ini pula apabila telah dimasukkan santan


Masukkan bendi


Tara....dah siap

Tiada ulasan: