AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Sabtu, 10 Mei 2014

DAGING KANCIL MASAK LEMAK CILI API


Daging kancil? itulah yang keluar dari mulut saya apabila suami balik dari out station di Sabah dan membawa daging kancil salai yang diberikan oleh seorang Guru Besar dari sana. Nak masak apa ye? So, cepat-cepat saya telefon mak dan tanya masak apa yang sesuai untuk daging kancil. Ayah saya mencadangkan agar dimasak gulai lomak cili api dan esoknya ayah saya memberikan saya satu plastik kecil belimbing buluh. Beliau memohon agar saya masak daging kancil itu dicampurkan dengan belimbing buluh. Senang aje....Sodap dan yang penting habisss....

Daging Kancil Masak Lomak Cili Api

Daging Kancil salai
Santan (ikut banyaknya daging tu)
Cili padi secukupnya 
1 inci kunyit hidup
2 ulas bawang merah
3 batang serai
belimbing buluh (dihiris 2 atau 3)
secukupnya garam

Cara-cara:
1. Tumbuk cili padi, kunyit dan bawang merah.
2. Masukkan santan ke dalam periuk bersama-sama bahan tumbuk bersama daging kancil.
3. Masak sehingga mengelegak. Pastikan sentiasa dikacau agar tidak pecah minyak.
4. Setelah itu, masukkan belimbing buluh dan garam.
5. Biarkan sehingga masak.
6. Bolehlah dihidangkan

Daging kancil ini sangatlah halus dan sedap...


Tiada ulasan: