AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Khamis, 10 Januari 2013

PUDING ROTI PANDAN

Ini adalah antara puding kegemaran saya sekeluarga. Puding roti pandan ini saya buat mengikut resepi AzieKitchen. Saya banyak mengikut resepi beliau memandangkan ia mudah disediakan dan bahannya juga senang dicari...Memang sedap and boleh dimakan sejuk or panas. Saya prefer dimakan sejuk. Potong je anak-anak terus serbu...


Puding Roti Pandan
Sumber : AzieKitchen

Bahan-bahan:

12 keping roti gardenia
15 helai daun pandan
200 ml santan kotak
2 1/2 cawan air
2 biji telur3/4 cawan gula pasir
1 sudu kecil esen vanilla
sedikit pewarna hijau
sedikit garam

Cara-cara:
1. Panaskan periuk kukusan. Sapu loyang dengan minyak
2. Daun pandan diblend bersama air dijadikan jus pandan
3. Dalam mangkuk, masukkan semua bahan kecuali roti dan kisar. Tapis
4. Susun roti dalam loyang. Tuang adunan atas roti.
5. Taburkan kismis
6. Kukus roti selama 20 minit
7. Penutup kukusan boleh ditutup dengan tuala untuk mengelakkan air menitis atas puding
8. Disejukkan dalam peti sejuk sebelum dipotong. Sedap dimakan sejuk.



Ini adunan puding sebelum dimasukkan dalam kukusan. Saya letakkan plastik didasar loyang agar memudahkan saya mengeluarkan puding itu.


Puding setelah dikeluarkan dari loyang selepas 20 minit dikukus.








Sodap dimakan sojuk..Jom makan...

Tiada ulasan: