AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Sabtu, 19 Januari 2013

GARLIC ROLL TANPA TELUR



Memandangkan hari Khamis 17/1/2013 saya cuti rehat. Untuk sarapan saya menyediakan Garlic Roll tanpa menggunakan telur. Saya dapat resepi ni dari blog Madiha. Thank you for sharing Madiha. Memang sedap Garlic Roll ni tambahan lagi sewaktu proses membakarnya tu ia mengeluarkan bau yang sangat harum.

Bahan-bahan:
3 cawan tepung roti (saya gunakan tepung gandum)
1 cawan air suam
2 sudu kecil yis segera (saya gunakan jenama Mauripan)
1 sudu besar garam
2 sudu besar gula
2 sudu besar olive oil  

Cara-caranya:
1. Campurkan semua bahan dengan air suam kecuali olive oil.
2. Uli untuk mendapatkan doh yang lembut.
3. Masukkan olive oil dan uli lagi sehingga doh sebati dan lembut.
4. Rehatkan doh tadi selama 45 minit.
5. Setelah itu, tumbuh2 doh dan bahagikan kepada beberapa  
    bahagian kecil.
6. Canai doh, isikan garlic spread dan gulung.
7. Kemudian gulungan tadi dipotong2 dan disusun dalam dulang 
    pembakar.
8. Sapukan telur atasnya diikuti oleh lebihan garlic spread.
9. Bakar 20 minit dengan suhu 200C




Doh yang siap diuli




Canai doh
                                       



Isikan/sapukan doh dengan garlic spread dan digulung



                                                                   
   Gulung dan potong doh



                        Susun dalam loyang pembakar. Rehatkan 1/2 jam.



Bakar garlic roll tadi.


Garlic Roll ini memang sedap dan harum baunya. Makan panas-panas lagi sedap. Ini adalah cubaan pertama saya untuk menghasilkan roti. Lain kali saya nak cuba roti kentang pula yang memang saya sukai. InsyaAllah.

Tiada ulasan: