AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Selasa, 29 Januari 2013

KUIH KETAYAP



Minat untuk mencuba resepi-resepi memang menjadi kegemaran saya sejak dulu lagi cuma kini sejak tahun lepas baru nak berkongsi dalam blog ni. So, for last Sunday i membuat kuih ketayap yang simple je untuk my family. Intinya tu boleh diubahsuai mengikut kegemaran masing-masing

Kuih Ketayap

Bahan A - batter
2 cawan tepung gandum
1 biji telur
air secukupnya
1/2 cawan air pandan (saya blender daun pandan dan tapis airnya)
atau pewarna yang digemari
sedikit garam

Bahan B
2 cawan kelapa parut putih
1 cawan gula merah yang telah dihaluskan
1/2 cawan gula putih
daun pandan

Satukan semua bahan dan masak atas api kecil sehingga kelapa benar-benar sebati dengan gula.

Satukan semua bahan dan jadikan batter mengikut kepekatan yang diinginkan. Panaskan kuali non stick dan sendukkan batter dalam pan (jangan terlalu banyak coz jika tebal nanti kuih tak sedap). Angkat setelah masak. Isikan inti kelapa dan gulung.




Jemputlah minum...


Saya buat dua adunan iaitu warna hijau(pandan) dan kuning.


Tiada ulasan: