AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Khamis, 24 Januari 2013

MENU LUNCH LAST SATURDAY

Lambat sikit dapat update blog ni. Busy la...
Last Saturday, untuk lunch saya prepare yang ringkas je untuk family. Nak cepat-cepat sebab ada hal lain. So saya masak lala goreng bercili, ikan siakap sweet sour dan pucuk paku masak lemak.


Ini lala goreng bercili yang memang digemari oleh Nabila dan saya sendiri. Tapi tak boleh makan selalu...

Lala goreng bercili (resepi sendiri je)

Lala secukupnya
8 tangkai Cili padi - dikisar
2 ulas bawang besar -dikisar
1 ulas bawang putih -dikisar
2 batang serai - diketuk
sekeping asam keping
2 keping daun limau purut

1. Basuh lala dengan limau untuk membuang lumpur. Basuh bersih agar tidak berbau bila 
    dimasak
2. Panaskan minyak. Tumis bahan kisar. Masukkan sekali serai.
3. Setelah garing, masukkan lala dan sedikit air. Tambahkan asam keping, garam dan daun 
    limau purut.
4. Biarkan masak baru diangkat.





Pucuk paku masak cili padi. Ini antara kegemaran my hubby.

Pucuk paku masak lemak

1 ikat pucuk paku
secukupnya cili padi - dikisar (jika nak pedas bolehlah letak banyak)
1 inci kunyit hidup - dikisar
2 ulas bawang merah -dikisar
sedikit ikan bilis
santan
garam

1. Pucuk paku dibersihkan dipotong.
2. Masukkan santan dalam periuk, campurkan bahan-bahan kisar dan ikan bilis.
3. Masak sehingga santan mengelegak, baru dimasukkan pucuk paku dan garam.
4. Biarkan betul-betul masak baru ditutup apinya.




Ikan siakap sweet sour

Seekor ikan siakap - digoreng dahulu
2 ulas bawang besar -dikisar
1 ulas bawang putih - dikisar
1 biji tomato - belah 4
sos tomato
sos cili
garam
gula


1. Panaskan minyak. Tumis bahan2 yang dikisar.
2. Masukkan sos tomato, sos cili, garam dan sedikit gula.
3. Masukkan ikan siakap yang telah digoreng tadi. Gaul rata dan angkat.


Siakap sweer sour. Ini pula favourite Haziq and Danial.


Petang tu saya buat cucur udang yang memang saya dah plan dua hari lepas. Sedap.....

Cucur Udang

2 cawan  tepung
2 sudu besar soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
air secukupnya
daun kucai -dihiris
Udang secukupnya

1. Gaulkan tepung, soda bikarbonat, baking powder, garam dan daun kucai dengan air sehingga rata. Saya 
     lebihkan airnya sedikit. Jangan terlalu pekat nanti cucur udang tu keras.
2. Panaskan minyak, celupkan senduk dalam minyak yang betul2 panas.
3. Ambil sedikit adunan tadi, tuangkan dalam senduk panas tadi dan letakkan udang.
4. Kemudian celupkan semula senduk yang telah diisi dengan adunan tadi ke dalam minyak panas.
5. Angkat dan biarkan sejuk sebelum dihidangkan.

Kuahnya.

5 tangkai cili merah
3 ulas bawang putih
sedikit sos cili

Blender semuanya. Masak semuanya atas api yang kecil sehingga pekat.

Tiada ulasan: