AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Rabu, 16 Januari 2013

PIZZA NABILA

Pizza memang digemari oleh anak-anak. Tapi kali ni saya cuma memantau aje Nabila membuat pizza. Boleh tahan juga. Beliau juga mempunyai minat memasak seperti saya. Sebelum ini Nabila telah membuat Kek Batik Marie, Chocolate Cookies dan Bahulu Lapisnya sendiri. Alhamdulillah, inilah satu-satunya anak perempuan saya dan saya berharap beliau akan terus cemerlang dalam apa jua yang dilakukannya.


Bahan untuk doh:

Tepung gandum
Air
Yis Maurifan

1. Satukan tepung gandum dan yis maurifan dalam mangkuk.
2. Masukkan air sedikit demi sedikit untuk dijadikan doh. Jangan masukkan air sekali gus kerana ia akan terlalu lembik.
3. Perap doh selama 45 minit. Setelah itu, tumbuk2kan doh dan bolehlah dibahagikan untuk membuat kulit pizza.




Intinya Nabila letak sos cili dahulu untuk lapisan bawahnya. Kemudian ditaburkan cendawan butang yang telah dihiris.


Lepas tu, taburkan nanas tin yang telah dibuang airnya dan dihiris. Tambah juga ayam cincang, bawang, lada benggala merah dan akhirnya taburkan cheese


Bakar selama lebih kurang 15 minit dengan suhu 150 C


Inilah rupanya pizza hasil tangan Nabila. Sedap dan seperti biasa sangat laris dimakan oleh Danial dan Haziq yang sememangnya tidak cukup satu potongan. Crust pizzanya pun


Jom jemput makan pizza....

Tiada ulasan: