AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Khamis, 10 Januari 2013

KEK GULA HANGUS

Assalamualaikum,

Lama betul tak update blog. Tak sempat....busy konon. So i nak share kek gula hangus yang buat bersama anak dara i tu.Saya membuatnya pada 4 November yang lalu. Tak susah sangat cuma kalau diperap lebih lama mesti lagi cantik tapi tak sabar la nak tunggu. I biarkan cuma 3 jam je.

Gula hangus
2 cawan gula pasir
11/2 cawan air
2 sudu besar mentega

1. Masak gula dalam kuali hingga warna bertukar keemasan.
2. Bila dah cair, masukkan mentega.
3. Ketepikan.

Bahan kek

6 biji telur
2 cawan tepung gandum
1/2 tin susu pekat manis
2 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil esen vanilla

Cara:
1. Pukul telur sehingga kembang.
2.Masukkan susu pekat manis.
3. Putar sehingga sebati.
4. Campurkan esen vanilla
5. Masukkan tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder
6. Akhir sekali masukkan gula hangus.
7. Perap selama 3 jam atau lebih
8. Bakar  1 1/2 jam dengan suhu 160 C








                                                             Gula hangus yang saya hasilkan







Saya rasa jika diperap adunan tu lama sikit mesti lagi cantik jadinya kek gula hangus ni..



Selamat Menjamu Selera.

Tiada ulasan: