AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Sabtu, 28 Jun 2014

RENDANG AYAM


Assalamualaikum,

Saya adalah anak jati N9, so bila tiba nak sambut Ramadhan dan Syawal orang negeri sembilan akan 'Mantai' iaitu sehari sebelum berpuasa kami akan memasak rendang dan lemang untuk hidangan sekeluarga. Saya pun sama juga cuma yang bezanya saya tidaklah bakar lemang sendiri. Saya beli sahaja....
So pada kali ni saya merendang untuk dimakan bersama lemang. Dan juga akan saya bawa untuk makan tengahari bersama Nabila di asrama. 

RENDANG AYAM

Bahan-bahan:
1 ekor ayam - dipotong kecil
1 1/2 kg santan
3 - 4 batang serai - dititik
* 5 ulas bawang putih
* 10 - 15 ulas bawang merah kecil 
* 1 inci halia
* 1 inci lengkuas
* 2 batang serai
* 1 inci kunyit hidup
* 10 - 15 tangkai cili padi (jika nak pedas bolehlah ditambahkan)
1 paket serbuk rendang Kak Nor
4 sudu besar kerisik
rempah menumis seperti kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dll
2  daun kunyit - diracik halus
secukupnya garam

Cara-cara:
1. Bahan-bahan bertanda * dikisar halus.
2. Panaskan minyak. Tumiskan bahan-bahan dikisar tadi bersama remah penumis sehingga wangi.



3. Masukkan serbuk rendang Kak Nor, garam.



4. Masukkan ayam dan biarkan seketika sehingga airnya berkurangan.
5. Selepas itu masukkan santan. Biarkan mendidih.
6. Setelah nampak agak kering bolehlah dimasukkan kerisik dan dikacau.
7. Biarkan sehingga agak kering atau mengikut citarasa masing-masing. Boleh juga ditaburkan daun kunyit.


8. Bolehlah diangkat dan dihidangkan bersama rendang.

Tiada ulasan: