AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Isnin, 2 Jun 2014

POPIA SAYUR


Assalamualaikum,

Alhamdulillah cuti sekolah dah hampir 5 hari bermula. Seronok saya anak-anak berada disamping keluarga. Cuma anak yang sulung pula mula memasuki alam universiti. So, masih tidak lengkaplah bilangan ahli rumah saya ni. Biasalah apabila anak-anak telah membesar masing-masing mempunyai peluang dan ruang yang tersendiri. Inilah kehidupan. Apa-apa pun kita sebagai ibu bapa mendoakan agar mereka berjaya di dunia dan akhirat.

Biasalah bila petang-petang ni terfikir apa yang nak dimasak sebagai hidangan petang. Buka peti sejuk dan ambillah apa yang ada dan saya buatlah popia sayur yang mudah dan tidak memerlukan masa yang lama untuk dimasak. Bahan-bahannya pun memang dah ada dalam peti sejuk...jom

POPIA SAYUR

Bahan-bahan:
Kulit popia secukupnya (saya beli yang dijual di GIANT tu)
2 keping tauhu - dipotong dadu
segenggam taugeh
1/2 batang carrot - dihiris halus
1/4 biji sengkuang - dihiris halus
sedikit garam
6 - 7 tangkai cili merah*
3 ulas bawang putih*
2 sudu besar cili sos*
1 sudu besar gula pasir*

1. Bahan-bahan bertanda * dikisar dan dimasak atas api sederhana sehingga pekat. Ini adalah kuahnya.
2. Kulit popia tu diletakkan di atas dulang
3. Kemudian diisikan dengan sayur-sayuran tadi.
4. Digulung  kemas.
5. Bolehlah digoreng sehingga keperangan.


Tiada ulasan: