AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Khamis, 5 Jun 2014

IKAN SELAR SAMBAL BERLADA


Alhamdulillah masih diberikan kesempatan oleh Allah untuk bernafas pada hari ini. Semoga hari ini lebih baik dari semalamnya. Memang sekarang saya semakin sibuk dengan pengajian saya. Saya sedang menyiapkan bab 1, 2 dan 3 thesis saya. Pening kepala dan mata juga semakin berpinar-pinar. Bila saya berjumpa Optician memang sah cermin mata saya perlu ditukar kerana saya mengalami kesukaran untuk membaca dari jarak dekat. Hai...tak pelah. Itulah dinamakan pengorbanan demi untuk peningkatan ilmu. InsyaAllah ada ganjarannya di kemudian hari.

Ok lah jom kita jenguk apa yang saya masak dan nak kongsi hari ini. Resepi yang simple tetapi selalu dimasak oleh saya especially bila sibuk dan penyakit Malas tu datang. Meh kito layan resepinya yang mudah ni ye.

IKAN SELAR SAMBAL BERLADA

Bahan-bahan:

5 - 6 ekor ikan selar 
3 biji bawang besar - dihiris
1 ulas bawang putih - dihiris
3 sudu besar cili kering kisar
1 keping asam keping (betul ke tu)

Cara-cara:
1. Panaskan minyak. Goreng ikan selar tadi sehingga agak-agak garing.
2. Tumiskan cili kering kisar sehingga betul-betul masak atau pecah minyak.
3. Masukkan bawang besar dan putih. Gaul rata.
4. Campakkan asam keping dan tambahkan garam secukup rasa. 
5. Jika nak letak sedikit air pun boleh.
6. Bila dah masak bolehlah diangkat.

Tiada ulasan: