AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Rabu, 4 Jun 2014

PUFF KENTANG BERDAGING


Assalamualaikum,

Hari ni nak kongsi berkenaan Puff Kentang Berdaging yang saya buat untuk sarapan pagi minggu lepas. Baru hari ni dapat masukkan dan share dalam entri. Caranya sama sahaja dengan Puff yang saya buat sebelumnya.

PUFF KENTANG BERDAGING

Bahan-bahan:
1 bungkus Pastry Puff jenama Kawanku (ada 10 keping)
1 biji telur - untuk sapuan

Inti Kentang Berdaging
Daging kisar secukupnya - saya gunakan jenama RAMLY
5-6 biji kentang - dipotong dadu seperti nak buat inti karipap tu
1 biji bawang besar - didadu
1 ulas bawang putih - didadu
1 tangkai daun kari - dicuci
2 sudu besar rempah kari
1/2 sudu besar cili kering kisar - jika nak pedas bolehlah ditambah kuantitinya
garam secukupnya

Cara-cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bawang besar dan bawang putih sehingga wangi.
2. Masukkan campuran rempah kari dan cili kisar dan goreng sehingga betul-betul masak.
3. Masukkan daging kisar, daun kari dan garam. Biarkan seketika
4. Masukkan kentang dan biarkan sehingga kentang lembut.
5. Tutup api dan sejukkan dahulu

Cara membuat Puff
1. Letakkan pastry puff di atas dulang.
2. Isikan inti kentang berdaging tadi.
3. Tutup dan buatlah apa-apa bentuk yang disukai.
4. Matikan tepi puff dengan menggunakan garfu.
5. Sapukan atasnya dengan telur.
6. Bakar dalam oven selama 10 - 15 minit atau mengikut jenis oven yang digunakan.


Ini rupanya setelah diletakkan inti dan sebelum dibakar

Tiada ulasan: