AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Khamis, 19 Jun 2014

HOME MADE WEDGES



Assalamualaikum,

Alhamdulillah berjaya juga saya nak buat sendiri wedges ni. Dah lama nak membuatnya barulah dapat. Asyik google je dan simpan resepi tapi tak juga dibuat. Entah kenapa tiba-tiba teringin sangat so saya pun buat wedges ni dan juga burger untuk hidangan tengahari. Sedap juga dengan sos jalapeno atau apa-apa pun, sos cili sahaja pun dah memadai. Terima kasih kepada Madiha a.k.a Ratna kerana sudi berkongsi resepi yang enak ini.

WEDGES
(Resepi asal: mamawandiha.blogspot.com)

Bahan-bahan:
6 biji ubi kentan russet - saya gunakan 4 biji sahaja
1 1/4 cawan tepung beras - saya gunakan 1 cawan
1/4 cawan tepung jagung
3/4 cawan + 2-3 sudu air
1 biji telur
1 1/2 sudu rempah kari ayam/daging
1 sudu kecil serbuk kunyit
1/2 sudu kecil serbuk jintan manis
1/2 sudu kecil serbuk pati ayam
garam secukupnya
minyak masak

Sos:
Jalapeno cheese
air panas secukupnya

Cara-cara:
1. Cuci kulit ubi kentang sehingga bersih. Rebus setengah masak. Sejukkan dan dipotong kepada 8
     bahagian.
2. Campurkan semua tepung dan bahan-bahan kering ke dalam mangkuk. Kacau biar sebati. Campurkan
    air dan telur dan digaul sebati.
3. Panaskan minyak untuk deep fry. Masukkan separuh kentang tadi ke dalam batter.
4. Ambil kentang tadi satu-persatu dan digoreng dalam minyak yang panas.
5. Setelah garing dan kekuningakan, angkat dan toskan minyaknya.
6. Ulang sehingga habis kesemua kentang.
7. Campurkan pula japeno cheese dengan air panas secukupnya. Bolehlah dihidangkan wedges tadi
    bersama  jalapeno cheese tadi.

Tiada ulasan: