AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Khamis, 12 Jun 2014

CORNFLAKES MADU


Assalamualaikum,

Sempena cuti sekolah ni, macam-macam permintaan dari anak-anak saya. Sedaya upaya saya akan cuba untuk memenuhi permintaan mereka sebelum mereka bergerak balik ke asrama. Memang saya semakin sibuk dengan penulisan thesis saya tapi demi anak-anak yang disayangi, permintaan mereka saya penuhi. 

Hari ni saya buat Cornflakes Madu yang memang menjadi antara kegemaran anak-anak saya. Tak kiralah Hari Raya ke tidak selalu juga saya membuatnya. Tambahan pula senang dan cepat untuk dimasak.

Bahan-bahannya pun saya gunakan apa yang ada dirumah aje dan diolah sendiri. Tapi saya tetap juga merujuk pada resepi-resepi dari blog rakan-rakan lain. Kali ni saya gunakan resepi asas dari Kak Yati dari blog Yatie Memories. Terima kasih ye kak Yatie.

CORNFLAKES MADU
(Resepi Asal: Kak Yatie Memories)


Bahan A 
125 gm butter
1/2 cwn brown sugar
1 cawan madu
Bahan B 
1 kotak cornflakes Nestle (500gm) - saya guna 2 1/2 cawan je
1 cwn kismis - saya tak letak sebab tak de stok
1 cwn badam cincang panggang/gajus - saya guna badam
Hiasan 
Mangkuk kertas kecil
Ceri merah dan ceri hijau diptng kecil

Cara-Cara 
  1. Panaskan bahan A sehingga butter cair. Setelah cair, masukkan bahan B dan gaul rata.
  2. Sudukan ke dalam mangkuk kertas kecil.
  3. Hiaskan dengan hirisan ceri merah dan ceri hijau.
  4. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan suhu 170'C selama 8-10 minit.
  5. Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.


Tiada ulasan: