AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Ahad, 1 Jun 2014

MAKARONI BAKAR


Assalamualaikum..

Makaroni adalah antara hidangan yang anak-anak saya suka, tak kiralah dimasak apa pun. Antara yang menjadi kegemaran anak-anak saya ialah Makaroni Goreng, Baked Makaroni atau pun Makaroni Carbonara. Kali ni saya nak share Baked Makaroni. Rasanya sedap dan tapi tak boleh dimakan sejuk sebab ia akan menjadi mual. So bila nak makan tu seelok-eloknya baru dimasak. Nak membuatnya tu agak leceh sedikit tapi senang jer...



Ini adalah sos merah macam kita buat sos sphagetti tu..

Bahan-bahan:
secukupnya daging ayam kisar (saya guna RAMLY)
1 botol sos prego tradisional
cendawan butang secukupnya
4 -5 batang crab stick
2 ulas bawang putih
sedikit garam, secubit lada hitam, rosemary

Cara-cara:
1. Panaskan minyak zaitun
2. Tumis bawang putih sehingga wangi
3. Masukkan ayam kisar, masak sehingga daging ayam betul-betul masak
4. Tuangkan sos sphagetti tadi dan dicampur sedikit air.
5. Masukkan garam lada hitam dan rosemary. 
6. Apabila dah masak tutup api dan ketepikan.




Ini adalah makaroni yang telah direbus dan ditoskan. Makaroni ni perlu direbus dalam air mendidih yang telah dicampurkan sedikit mentega.


Ini pula sos putih. 

Bahan-bahan:
200 gram cheese philadelphia ( cheese apa pun bolah ye)
350 ml susu segar
3 sudu besar butter
secubit serbuk lada hitam

Cara-cara:
1. Panaskan butter dalam kuali non stick
2. Masukkan cheese dan kacau sehingga pekat.
3. Masukkan susu segar dan serbuk lada hitam.
4. Apabila dah cukup masak, matikan api dan ketepikan


Saya buat makaroni bakar ini dalam bekas yang kecil so senang anak-anak nak makan. Ambil jer satu mangkuk tu dan makan. Jom kita lapiskan makaroni ni sebelum dimasukkan ke dalam oven

So, mula-mula kita letakkan dulu makaroni yang telah direbus tadi di bahagian paling bawah.


Untuk lapisan kedua, letakkan pula sos merah tadi. Ratakan.


Kemudian letak pula mozarella cheese di atasnya. Cara nak melapiskan makaroni ni, bolehlah dibuat mengikut citarasa masing-masing. Saya pula ada yang selapis jer makaroninya dan ada yang saya buat dua lapis, ikut lah kreativiti anda.

Masukkan ke dalam oven dan bakar selama 25 minit dengan suhu 160C


Tu dia Makaroni Bakar saya. Ada yang meleleh cheesenya tu...Sebenarnya lagi banyak cheese lagi sedap.

Tiada ulasan: