AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Selasa, 3 Jun 2014

ROTI SOSEJ


Assalamualaikum,

Pagi ni saya buat Roti Sosej sebagai hidangan sarapan pagi kami sekeluarga. Dah beberapa kali juga saya membuatnya cuma kali ni nak gunakan resepi dari blog rozzan. Terima kasih rozzan kerana roti ni sangat lembut dohnya dan sedap. Saya buat 10 biji dalam 1 jam setengah selamat dimakan oleh anak-anak. Sempat juga saya mengasingkan sebiji untuk my hubby. Maklumlah cuti sekolah ni semuanya ada di rumah.

ROTI SOSEJ
(Sumber asal: Rozzan.blogspot)

Bahan-bahan:
A
 400 gram tepung roti
60 gram tepung hong kong (saya tak letak sebab tak ada)
100 gram gula kastor
1 sudu teh garam
30 gram susu tepung
1 sudu teh bread improver
4 sudu besar yis kering (11 gram)

B -
250 ml air
1 biji telur

C-
80 gram shortening

D-
10 keping sosej
mixed vege
mozarella cheese

Cara-cara:
1. Masukkan kesemua bahan  A ke dalam mangkuk. Gaul rata dan diuli seketika.
2. Tuangkan telur dan air sedikit demi sedikit. Campurkan shortening dan teruskan menguli.
3. Uli lagi sehingga licin dan menjadi doh.
4. Biarkan doh naik sekali ganda (40 - 50 minit)
5. Tumbuk-tumbukkan doh dan uli lagi. Buatkan bentuk bulat-bulat seberat 300 gram. Rehatkan lagi selama
     10 minit.
6. Selepas itu ikut step kat bawah ni ye.


Canaikan doh tadi seperti diatas.


Letakkan sosej ditengah-tengah doh. 


Cantumkan hujung doh seperti dalam gambar
Kelar-kelarkan atas doh tapi jangan putus ye.


Kemudian tarik bahagian yang dikelar tadi bersama potongan sosej ke kiri dan ke kanan berselang seli.


So, inilah rupanya.


Saya letakkan mixed-vege dan mozarella cheese di atasnya.


Masukkan dalam oven dan bakar selama 15 - 25 minit.
Dah siap...jemput makan

Tiada ulasan: