AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Ahad, 13 Julai 2014

KUEH TEOW GORENG


Assalamualaikum,

Bila tiba bulan puasa ni, bila petang aje mulalah berfikir apa yang nak dimasak. So petang semalam saya buat kueh teow goreng sebagai pembuka selera.

KUEH TEOW GORENG

Bahan-bahan:
1 kilogram kueh teow
1 ulas bawang putih -ditumbuk
3 ulas bawang merah kecil - ditumbuk
2 sudu besar cili kering yang telah dikisar
1 cawan kerang - direbus dan diambil isinya
segenggam udang putih
fish cake dan fish ball mengikut citarasa masing-masing
taugeh secukupnya
daun kucai - dipotong-potong sepanjang 1 inci
2 sudu besar kicap manis
1/2 sudu besar sos tiram
1 biji telur

Cara-cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan kisar sehingga wangi
2. Masukkan udang putih dan kerang. Biarkan seketika.
3. Masukkan sos tiram, garam dan kicap manis.
4. Pecahkan telur ke dalamnya dan ditambah sedikit air panas.
5. Masukkan kueh teow dan digaul rata.
6. Masukkan taugeh dan daun kucai.
7. Apabila dah masak bolehlah diangkat.

Tiada ulasan: