AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Rabu, 2 Julai 2014

CORNED BEEF PINWHEEL BREAD


Assalamualaikum dan Salam Ramadhan,

Ini merupakan entri tertunggak saya juga akibat dari kesuntukan masa untuk update blog. Agak sibuk sedikit dengan pembacaan jurnal dan menyiapkan tugasan saya. Resepi Corned beef pinwheel bread ni saya perolehi dari rozan.blogspot.com. Cuma intinya tu yang saya olah mengikut citarasa keluarga saya. Hasilnya sedap dan dohnya sangat lembut. 


Intinya:

120 gram daging kisar RAMLY
1 buku bawang besar - dihiris
1 ulas bawang putih - dihiris
2 sudu besar serbuk kari + 1 sudu cili giling
segenggam mixed vegetables
sedikit mentega

1. Panaskan mentega.
2. Tumiskan bawang putih dan merah sehingga wangi.
3. Masukkan pula campuran serbuk kari dan cili giling. Tumis sehingga agak masak.
4. Masukkan daging kisar bersama sedikit air, garam dan serbuk perasa.
5. Apabila dah masak tutupkan api. Biarkan seketika.

DOH ROTI
(Dari Blog Rozan)

A
440 gram tepung roti -  saya hanya gunakan 450 gram tepung roti sahaja
60 gram tepung superfine - saya tak letak sebab tak ada
100 gram gula - saya gunakan 80 gram
1 sudu teh garam
2 sudu besar susu tepung
1 sudu teh bread improver
1 paket yis segera - saya gunakan MAURIPAN

B
250 ml air
1 biji telur - dipukul sedikit

C
80 gram shortening

1. Masukkan semua bahan A ke dalam mangkuk. Gaulkan rata.
2. Tuangkan telur sedikit sedikit ke dalam Bahan A sambil terus mengaul/menguli. Saya gunakan tangan
     sahaja. Kemudian masukkan air sedikit sedikit sehingga mendapat doh yang lembut dan licin.
3. Masukkan Bahan C ke dalam adunan tadi dan uli lagi sehingga licin dan tidak melekat.
4. Biarkan doh rehat selama 30 - 40 minit.


Inilah doh sebelum direhatkan. Saya terlupa nak snap foto bila dia dah mengembang.

6. Tumbuk-tumbukkan doh yang mengembang tadi untuk mengeluarkan angin.
7. Bahagikan doh kepada beberapa bahagian. Bulat-bulatkan doh tersebut. Rehatkan doh selama 10 minit.
8. Canai doh hingga menjadi seperti dibawah.


9. Setelah doh dicanai, sapukan sedikit sos. Saya terlupa so tak diletakkan sos.
10. Letakkan inti daging tadi di atas doh dan ratakan.


Inti diletakkan dan diratakan di atas doh yang telah dicanai.


 11. Gulungkan doh yang telah diisikan inti tadi rapat-rapat.



12. Potong gulungan roti tadi mengikut saiz yang dikehendaki.
13. Letakkan di atas mangkuk kertas yang bersaiz besar.
14. Masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 180C selama 15 - 20 minit.


Inilah rupanya corned beef pinwheel bread saya sebelum dimasukkan ke dalam oven.




 Wah...bestkan


Ini yang dah siap dibakar. Tunggu masa je nak kena ngap.....

Tiada ulasan: