AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Khamis, 3 Julai 2014

PERCUTIAN KE PULAU MABUL 2

Assalamualaikum,

Saya ingin berkongsi lagi tentang perjalanan percutian saya di Pulau Mabul. Pengalaman yang baru bagi saya dan satu kenangan yang indah. 



Ini pemandangan kami ke gerai pisang goreng yang saya ceritakan dalam entri terdahulu. Perkampungan nelayan yang semua rumahnya di atas air. Titian ini agak usang tapi inilah jalan utama penduduk di sini.


Jernih betulkan air laut kat sini. Foto ini saya ambil dari bilik kami. Sangat jernih airnya hinggakan boleh nampak ikan-ikan berenang dan tapak sulaiman tu.


Ini pula sekumpulan ikan berenang di celah-celah batu tu sambil berebut untuk mendapatkan cebisan roti yang saya berikan.


Ini pula ketam yang kami beli untuk dijadikan hidangan makan malam. Sedap hingga menjilat jari.


Ini juga bakal menjadi hidangan makan malam kami. Lobster segar, 


Sepasukan anggota keselamatan bertugas di Chalet Uncle Chang ini. Maklumlah sejak akhir-akhir ni banyak kes penculikan berlaku di perairan Sabah. Alhamdulillah kurang sedikit kerisauan kami semua sepanjang berada di sana.


Nelayan di Pulau Mabul menjual hasil tangkapan mereka.

Hari terakhir kami di Sempoarna, sebelah petangnya kami telah berjalan-jalan di pekan dan kebetulan pula ada pasar pada hari Ahad petang. Saya dan hubby mengambil kesempatan ini untuk meninjau keadaan pasar di situ. Geram betul saya tengok ikan-ikan yang dijual di sana. Segar dan murah pulak tu.


Ikan ini saya lupa namanya dan dijual RM5 selonggok.


Jambu batu


Pertama kali saya melihat benda ini dan bertanya pada penjual itu. Katanya ini adalah ubi kayu yang telah disagat untuk dibuat kuih.


Ikan tongkol yang segar ni RM10 untuk tiga ekor.


Ikan sardin ni RM2 sekilo


Loabster yang masih hidup.


Ini pula di Pasar Tawau. Saya turut membeli udang, ketam dan ikan untuk dibawa pulang. 


Ikan kurau tu saya beli untuk dibawa pulang. Begitu juga dengan udang RM20 sekilo dan kami membeli sebanyak 2 kilo



Sotong ni pula RM9 sekilo. Murah kan. Masa nilah rasa nak duduk di Sabah ajelah.


Ikan sardin


Di tingkat atasnya pula ada dijual ikan bilis dan macam-macam lagi.


Ha...ini pun ada. Apa lagi ibunya...

Tiada ulasan: