AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Rabu, 9 Julai 2014

SWISS ROLL ZIRAFAH




Assalamualaikum,

Alhamdulillah tertunai juga hasrat di hati untuk membuat sendiri Zebra swiss roll ni setelah saya menjenguk ke blog citrarasawan dan alitamasammanis. Terima kasih kak wan dan kak ita. Memang dah lama saya nak membuatnya dan cuba mencabar diri dan akhirnya berjaya. Memang mudah mengikut step by step method yang mereka kongsikan. Cuma saya ni semasa mengulung kek tu saya tak gulung dengan padat so saiznya agak besar dan terlonggar sedikit. Tapi yang lebih penting ialah saya berjaya dan sedap keknya.

SWISS ROLL ZIRAFAH
(Diperolehi dari blog Citarasawan dan Azlitamasamanis)

Mula-mula sediakan loyang berukuran 10 X 10 inci
Lukiskan corak zirafah di atas sekeping kertas minyak (seperti dibawah)
Sapukan butter. Terbalikkan kertas minyak dan letakkan di dalam loyang. Ketepikan


Inilah corak zirafah yang saya hasilkan. 


Sapukan butter di atas kertas minyak yang telah diterbalikkan tadi.


A -
3 biji putih telur
50 gram gula kastor
1/4 sudu cream of tartar

B
8 gram serbuk koko
1 sudu teh coklat emulco

1. Pukul putih telur hingga berbuih


2. Kemudian tambahkan cream of tartar dan gula kaster
3. Pukul bahan ini sehingga ia kental/kaku/bertanduk


4. Ambil 1/4 adunan dan masukkan di dalam adunan Bahan C. Gaul rata dengan kaup balik sahaja.


5. Campurkan semua baki yang selebihnya ke dalam adunan dan gaulkan dengan kaup balik hingga sebati.
6. Sekarang kita letakkan Bahan B dan serbuk koko.





7. Tambahkan juga coklat emulco




8. Dengan kaedah yang sama, kaup balik adunan sehingga ia bergaul sempurna ketepikan.

C.
3 biji kuning telur
15 gram gula kastor
60 ml air
40 ml minyak mazola
75 gram tepung gandum
1/2 sudu teh esen vanilla

1. Satukan gula dan telur
2. Pukul sehingga berkrim
3. Tambahkan esen vanilla, air dan minyak
4. Pukul sehingga adunan sebati, tambahkan tepung.
5. Kaup balik dengan rata
6. Ambil 2 sudu besar adunan, asingkan untuk dicampurkan dengan adunan corak zirafah.


                                               


Adunan corak zirafah

1 putih telur
2 sudu besar gula kastor
1 sudu teh tepung gandum
2 sudu besar adunan dari Bahan C tadi yang telah diasingkan

1. Pukul putih telur bersama gula kastor sehingga bertanduk.


2. Tambahkan tepung dan kaup balik hingga sebati.
3. Masukkan pula adunan dari Bahan C yang telah diasingkan tadi. Gaul rata


4. Masukkan ke dalam piping bag.

Panaskan oven dahulu pada suhu 170C.

1. Potong hujung piping bag. Paipkan atas lakaran corak yang telah kita lukis di atas kertas minyak tadi.






 2. Bakar dalam oven selama 1 minit sahaja.


 3. Keluarkan dari oven apabila dah masak.


 4. Tuangkan pula adunan coklat tadi di atasnya dan ratakan sehingga ke penjuru loyang.



 5. Hentakkan loyang untuk membuang gelembung udara.


6. Bakar adunan dalam oven selama 10 - 15 minit sahaja atau hingga masak sempurna.
7. Bila dah masak terbalikkan kek atas redai dengan kertas minyaknya sekali. Jangan buka kertas minyak sehingga kek benar-benar sejuk. Bila dah sejuk baru dikeluarkan kertas minyak itu.


Bahan Filling
100 gram krim putar
100 gram blueberry filling atau apa pun



Krim yang telah diputar sebati.


1. Letakkan kek di atas sekeping kertas minyak yang lain dengan corak zirafah di bahagian bawah.



 2. Sapukan blueberry filling di atasnya dan ratakan.

3. Letakkan krim di atasnya dan ratakan juga.
4. Gulung kek dengan kemas
5. Balut kek dengan kertas minyak dan simpan dalam peti sejuk semalaman sebelum dipotong

1 ulasan:

kokna berkata...

salam sis.. sy tertarik dgn swiss roll corak zirafah ni... sgt cantik.. dan rajinnya sis buat