AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Isnin, 7 Julai 2014

CAKEY CHOCOLATE BROWNIES




Sedap tau dan lembut.






CAKEY CHOCOLATE BROWNIES
(Resepi asal : Azie Kitchen)

Bahan-bahan:

2 biji telur
1/2 cawan tepung naik sendiri - saya gunakan 1/2 cawan tepung gandum + 1 sudu teh baking powder
1/3 cawan serbuk koko
3/4 cawan gula perang lembut
1/2 cawan mentega dicairkan
1 sudu kecil esen vanilla
hirisan badam, kismis dll - saya gunakan hirisan kacang tanah

Frosting:
3/4 cawan gula halus
3-4 sudu besar serbuk koko
50 g mentega dicairkan - saya gunakan 1/2 cawan mentega
1 sudu besar susu segar
1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara:
1. Panaskan oven 170C. Gliskan loyang pembakar dengan mentega.




2. Satukan mentega cair dengan gula, telur dan esen vanilla. Pukul sebati.




3. Masukkan tepung, serbuk koko dan dikacau rata.




4. Masukkan pula kacang tanah hiris tadi. Gaul rata.
5. Tuangkan adunan ke dalam dulang pembakar.
6. Bakar selama 25 -30 minit.
7. Tuangkan frosting ketika brownies masih panas.



Cara untuk Frosting:
Gaulkan semua bahan-bahan dan bolehlah dituangkan ke atas brownies.

Tiada ulasan: