AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Ahad, 6 April 2014

SHEPPERD PIE


Assalamualaikum,
Anak-anak saya memang suka Shepperd Pie ni, tapi versi saya ni simple jer and bahan-bahannya pun ikut stok apa yang ada kat daput aje. Sebenarnya saya nak masak pie ni untuk dibawa ke Nabila di SESERI. So, dalam kelam kabut tu ada pulak gambar yang lupa untuk disnap...so kat sini dua gambar ni ajelah yang dapat saya share bersama kawan-kawan.

SHEPPERD PIE

Bahan-bahan:-
A - Untuk Mashed Potato
- 1 kg kentang (kupas kulit, rebus dan dilenyek)
- susu segar secukupnya
- 1 sudu makan serbuk lada hitam
- sedikit mentega

1. Campurkan susu, mentega dan lada hitam  ke dalam kentang 
    yang telah dilenyek tadi.
2. Gaul rata.
3. Sendukkan ke dalam acuan pie dan diratakan.

B- Intinya
6 keping daging burger Ramly (disiat halus)
1 tin cendawan butang (dihiris)
1 tin kecil kacang pea (saya guna jenama kimball)
1 biji bawang besar (dihiris)
2 ulas bawang putih (dihiris)
1 tin krim cendawan

1. Panaskan kuali non-stick dengan sedikit mentega.
2. Tumiskan bawang putih dan merah sehingga wangi.
3. Masukkan daging dan biarkan sehingga masak.
4. Masukkan cendawan butang dan kacang pea.
5. Campurkan krim cendawan, garam, lada hitam dan biarkan 
    sehingga mendidih. Angkat dan sejukkan sebentar.
6. Setelah sejuk tuangkan inti tadi ke atas lapisan mashed potato 
    yang awal tadi.
7. Akhir sekali, tutup inti dengan selapis lagi mashed potato.)
8. Bakar dalam oven lebih kurang 15 minit dengan suhu 160 C




Tiada ulasan: