AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Khamis, 17 April 2014

LEPAT LABU KUNING



    Mulanya tak terfikir pun nak buat lepat ni, selalunya kat rumah ni kalau labu mesti dimasak lemak jer. So, kali ni nak mencuba sesuatu yang baru. Saya nak cuba buat lepat labu pulak dengan cik labu yang ada separuh lagi kat dalam fridge tu. Nanti jika tak dimasak alamatnya masuk cik tong sampah pula.
     Bila di cari resepinya kat pak cik google ni, senanglah pulak bahan-bahannya. Saya ni selalunya akan mengikut resepi dan cara yang senang untuk dibuat dan tidak memerlukan bahan-bahan yang sukar dicari. So apa lagi...jomlah kita lihat resepinya. Kat sini pun saya masukkan juga step by step (beserta fotonya sekali) cara untuk membuatnya.

LEPAT LABU KUNING

Bahan-bahan:

1/2 biji labu kuning - potong dadu, direbus dan dilenyek
2 cawan tepung gancum
1/4 cawan gula (if nak manis lagi boleh jer ditambah)
1 sudu kecil garam
1/2 biji kelapa parut putih
Daun pisang - dilayur



Tu dia bahan-bahannya. Mudah jer. 
Cara-cara:
1. Panaskan kukusan untuk mengukus lepat ni.
2. Labu tadi dilenyek halus.


3. Labu yang dilenyek tadi digaulkan bersama bahan-bahan yang
    lain.

Labu lenyek tadi digaul bersama bahan-bahan yang lain sehingga rata.

Inilah rupanya adunan yang telah siap digaul

4. Gaulkan sehingga rata. Tak perlu ditambah air lagi.
5. Ambil sesudu adunan tadi dan letakkan atas daun pisang.


Adunan yang diletakkan atas daun pisang


Lipat daun pisang tu dan boleh dikukus

6. Susun dalam dulang untuk mengukus.
7. Kukus selama lebih kurang 10 minit.
8. Siap untuk dinikmati..



Jomlah and jemput makan....

Tiada ulasan: