AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Ahad, 13 April 2014

PAVLOVA


Pavlova lagi....
   Pavlova ni saya buat sewaktu semua anak-anak ada di rumah. Danial dah tamat PLKN dan Nabila pun bercuti sempena cuti sekolah ni, so saya pun buatlah beberapa makanan yang menjadi kegemaran anak-anak.
    Nak buatnya agak mudah dan tidak memerlukan bahan-bahan yang rumit. Untuk hiasannya tu terpulanglah kepada sahabat-sahabat sekalian. Saya jenguk fridge dan adalah strawberry dan buah kiwi ni so itulah yang saya gunakan.

PAVLOVA

Bahan-bahan:
4 biji telur
1/2 cawan gula kastor
1 sudu makan tepung jagung
1 sudu teh cuka masakan
1 sudu teh esen vanilla

1. Mula-mula pukul putih telur sehingga kembang.
2. Masukkan gula sedikit demi sedikit.
3. Pukul lagi dan kemudian tambahkan semua bahan yang lain tu.
4. Pukul sehingga adunan tu jadi bertanduk iaitu ia tak jatuh jika 
    kita terbalikkan.
5. Letak sesenduk adunan atas baking paper dalam dulang 
    pembakar dan bakar selama 15 minit dengan suhu 160C.
6. Bila dah masak tu, jangan keluarkan terus, biar ia sejuk dahulu 
    dan baru keluarkan.
7. Letakkan whipping cream atasnya dan hiaslah ikut suka ye.



Tiada ulasan: