AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Isnin, 7 April 2014

DONUT KELEDEK OREN


Assalamualaikum,

Petang ni hujan lebat di Seremban, kilat dan petir sabung menyabung. Bila hujan-hujan ni perutpun apa lagi rasa lapar jer kan... Saya teringat pulak kat keledek yang ada kat dapur. Haziq yang minta saya belikan keledek tu dan fikir punya fikir saya pun buka lah pak Google dan dapat lah resepi Donut Keledek dari blog Sinar kehidupanku(Yatiememories). Caranya pun mudah jer so saya pun buatlah.

Alhamdulillah, memang menjadi dan lembut sekali donut ni. Saya banyak juga merujuk kepada blog Kak Yatie ni kerana selain masakannya sedap caranya juga mudah dan tidak memerlukan masa yang panjang untuk menyediakannya. Terima kasih kerana sudi berkongsi.


Ini setelah diterap dengan acuan donut dan direhatkan 1/2 jam sebelum digoreng.


DONUT KELEDEK OREN
(Sumber Asal: Yatiememories dan K.Nor@Secubit Garam)

Bahan-Bahan:-

500 gram tepung gandum
200 gram keledek yang telah direbus dan dilenyek
4 sudu besar susu tepung
1 biji telur 
200 ml air suam (saya tak gunakan semua air ni pun)
3 sudu besar butter
3 sudu besar gula halus
3 sudu kecil yis 

Caranya:-
  1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut, Uli selama 8 hingga 10 minit. 
  2. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap(saya tutup dengan tuala lembap jer) dan biar doh naik dua kali ganda. Masa perapan lebih kurang 40 minit atau 1jam.
  3. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. Bahagi doh pada beberapa bahagian kecil dah lubangkan di tengah-tengahnye, seperti bentuk donut (Saya gunakan acuan donut...). Susun donut di atas dulang dan biarkan sehingga donut naik dua kali ganda.
  4. Goreng di dalam minyak panas sehingga perang, dan salut donut kentang bersama serbuk gula.

Tiada ulasan: