AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Jumaat, 11 April 2014

APAM PUTERI AYU


Assalamualaikum,

Lama betul rasanya tak update blog ni. Sibuk memanjang jer...So kali ni nak share apam puteri ayu yang baru first time saya buat. Teringin nak buat tu dah lama tapi tak juga dibuat-buat. So, petang ni terlebih rajin saya pun buatlah dan Alhamdulillah menjadi pulak tu. Sedap...Tak lupa diucapkan terima kasih pada tuanpunya blog Citarasa Mamaana yang sudi berkongsi resepi yang mudah dan yang pentingnya menjadi. Thank you kak Ana.


APAM PUTERI AYU

Sumber Asal: Blog Citarasa Mamaana

Bahan-bahan:
A - Untuk Batter
2 biji telur
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula pasir
1/2 sudu teh ovalette
1 cawan santan
pewarna yang disukai

B - Untuk lapis kelapa
kelapa parut putih
1 sudu makan tepung jagung
secubit garam

Cara-cara:
1. Panaskan kukusan. Jangan lupa balut penutup kukusan dengan 
     kain supaya nanti airnya tidak meleleh dan jatuh pada kuih apam
     tu.
2. Pukul gula, telur dan ovalette sehingga kembang. 
3. Masukkan santan dan tepung gandum. 
4. Kacau rata.
5. Bolehlah letakkan pewarna yang disukai. 
6. Acuan perlulah disapu dengan sedikit minyak supaya ia tak 
    melekat.
7. Letakkan lapis kelapa didasar acuan dan padatkan.
8. Kemudian tuang pula adunan apam kita tadi.
9. Kukus selama 10 minit. 


Tengoklah tu...ada warna warnilah pulak. Ikut suka hatilah ye nak diletakkan warna apa

Tiada ulasan: