AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Isnin, 21 April 2014

DAGING PALEMBANG


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

     Hari ni saya nak berkongsi masakan Daging Palembang yang sangat sedap dan mendapat pujian dari seisi keluarga saya. First time saya buat ni, tapi hasilnya berbaloi. Saya berterima kasih kepada Kak Yati dari blog Sinar Kehidupanku kerana sudi berkongsi resepi yang mudah, sedap dan lazat ni. Daging Palembang ni boleh juga dinikmati bersama roti, nasi panas dan pulut. Bahan-bahannya pun senang aje. Saya turut membawa masakan ni untuk dihidangkan sebagai menu lunch kami bersama Nabila semasa saya visit dia Ahad lepas. Jom kita layan resepinya yang mudah ni. Sebelum tu...ha ni dia step by step cara untuk memasaknya.




Panaskan minyak dan tumis rempah ratus diikuti oleh cili kering giling sehingga garing.


Kemudian masukkan pula bahan-bahan yang diblender tadi, masak hingga wangi.


Masukkan juga serai dan daging. Tunggu sehingga daging agak-agak empuk dan masak. Kemudan masukkan santan, sedikit garam dan gula.


Lepas tu masukkan pula kicap dan kerisik. Jika nak kuah banyak, bolehlah ditutup apinya atau jika nak kering sedikit tunggulah ikut citarasa masing-masing.


Tu dia...Memang sedap dan menyelerakan.


Untuk dibawa ke sekolah Nabila sebagai hidangan makan tengahari kami sekeluarga.

DAGING PALEMBANG
(Sumber : YatieMemories)

Bahan-bahan

         700 gm daging (saya rebus dan hiris nipis)
         2 batang serai - dititik (saya letak 3 batang -biar dia wangi)
         500ml santan pekat (saya guna 1 kotak santan)
         2 sudu besar kerisek (saya guna 1/2 paket kerisik segera)
         1 cawan kicap lemak manis Cap Kipas Udang (Habhals)
         minyak utk menumis

Bahan Kisar

         1 labu bawang besar
         5 biji bawang merah (saya guna 3 biji bawang besar)
         3 ulas bawang putih
         2 cm halia
         3 cm lengkuas
        15 biji cili kering- (saya gunakan 4 sudu cili kisar)

Bahan Tumis 
          3 cm kulit kayu manis
          2 kuntum bunga lawang
          2 kuntum bunga cengkih
          3 biji buah pelaga (saya tak letak)
          2 biji bawang merah 
          2 ulas bwng putih-hiris

Cara-caranya:
  1. Panaskan minyak secukupnya dan tumis bahan tumis sehingga naik bau. Masukkan bahan kisar bersama serai sehingga pecah minyak.
  2. Masukkan daging dan gaul sebati. Tutup kuali dan masak dengan api sederhana sehingga keluar air daging dan biarkan seketika.
  3. Masukkan kicap dan diikuti dengan santan. Biarkan masak hingga daging mula empuk.
  4. Kacau sekali-sekala sehingga masak dan kuah menjadi pekat. Masukkan kerisek dan gaul rata. Masak sehingga daging empuk.
Terima kasih kepada Kak Yatie (YatieMemories) yang sudi berkongsi resepi yang sedap ni. Alhamdulillah.

Tiada ulasan: