AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Sabtu, 16 Mac 2013

ROTI SOSEJ PINTAL


Saya ni baru nak mencuba meroti tapi setelah dua tiga kali mencuba beberapa jenis roti Alhamdulillah menjadi pula and sedap serta gebu. Ini yang menyebabkan semangat berkobar-kobar nak meroti. Saya buat roti sosej pintal ni last week end. Week end la masanya bagi saya untuk mencuba resepi-resepi pilihan. Tak perlu banyak celoteh kan so...jom layan resepinya dulu.

Roti Sosej Pintal
(Sumber asal: Blog Rahel)

Bahan-bahan:
A- 10 batang sosej ( saya rebus dahulu seketika)
      Mentega

B - Untuk Egg Wash
      1 biji telur
      50 ml air (kedua-dua bahan ini dipukul seketika, saya cuma
       gunakan telur aje)

C - Untuk Roti
      240 g tepung roti
      60 gram tepung red rose (saya tak letak pun)
      50 gram gula kastor
        5 g garam ( saya letak 1 sudu kecil)
      10 g susu tepung
        2 sudu teh yis segera (saya guna mauripan)
       1/2 sudu teh bread improver
       1/2 sudu teh bread softener
      1 biji telur
     150 g air sejuk
       30 g butter
      1/2 sudu kecil minyak jagung

Cara-cara:
1. Campurkan semua bahan untuk kering untuk membuat. Kacau 
    dan gaul sebati.

Bahan-bahan untuk meroti

Campuran bahan-bahan kering tadi.

2. Campurkan telur dan air perlahan-lahan sambil diuli.


3. Masukkan mentega sambil diuli selama 50 minit.(lebih kuranglah
     tu). 
4. Campurkan minyak jagung. Uli rata lagi.


Ini adalah doh sebelum direhatkan.

5. Biarkan doh mengembang dua kali ganda atau (60 minit)


Ini pula doh yang telah kembang

6. Apabila doh dah kembang, sapu tangan minyak dan tumbuk-
    tumbukkan doh dan uli semula.
7. Bulat-bulatkan doh dan rehatkan semula selama 15 minit.


8. Timbang doh seberat 60 gram setiap satu.
9. Canai doh berbentuk bujur.


10. Letakkan sosej ditengah-tengahnya.


11. Potong tepi kiri dan kanan doh.


12. Lipat selang-seli bahagian yang dipotong tadi. Matikan
      hujungnya.


13. Rehatkan roti tadi lebih kurang 30 minit.


14. Sapukan egg wash.
15. Bakar selama 25 minit (180C)


16. Apabila dah masak roti sosej pintal itu, semasa ia masih panas 
      sapukan mentega.

Tiada ulasan: