AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Selasa, 5 Mac 2013

MEE JAWA


Mee Jawa ni adalah antara kegemaran suami. Dah lama juga tak membuatnya, so last Sunday saya ke pasar terus plan nak masak Mee Jawa. Kali pertama dulu buat saya ikut resepi dari blog AzieKitchen, tapi kali ni ada olah dan tambah sikit dari resepi asal. Memang pekat kali ni saya buat kuahnya. Memang mendapat sambutan hangat terutamanya dari my hubby. Haziq pula dua tiga kali mengulang makan.

Mee Jawa

1 kilogram Mee kuning

Bahan-bahan
A - untuk kuah
     1/2 kg daging - direbus dan dipotong halus
     3 - 4 biji keledek kuning
     3 - 4 biji kentang
     1 inci halia - ditumbuk
     1 inci lengkuas - ditumbuk
     3 ulas bawang merah - ditumbuk
     2 ulas bawang putih - ditumbuk
     2 batang serai - ditumbuk
     3 sudu besar cili kering - dikisar
     2 sudu besar serbuk rempah kari
     4 tangkai cili padi - ditumbuk (jika suka pedas)
     2 cawan udang kering - ditumbuk
     rempah tumisan (bunga lawang, bunga cengkih, kayu manis)
     1 paket fish ball
     2 keping fish cake
     sedikit garam
     1 sudu kecil gula

Cara-cara:
1. Keledek dan ubi kentang direbus dan dilecek (seeloknya ketika
     masih panas)
Ini ubi kentang dan keledek yang telah direbus.

2. Panas minyak dan tumis bahan-bahan yang ditumbuk berserta 
    rempah tumisan. Biarkan seketika. 

Bahan-bahan untuk ditumbuk/blender


Ini pula setelah diblender

Tumis bahan-bahan yang diblender

3. Masukkan bancuhan cili boh dan rempah kari. Biarkan ia garing
    sedikit.

Cili boh dan serbuk kari dibancuh dengan sedikit air

Masukkan bancuhan cili boh dan rempah kari


4. Masukkan daging yang telah direbus. 
Daging dan air rebusannya

5. Masukkan air rebusan daging dan keledek serta ubi kentang 
    lenyek tadi.

Setelah dimasukkan air rebusan daging, keledek, ubi kentang, fish cake dan fish ball.

6. Perasakan dengan garam dan gula.
7. Biarkan kuah mendidih dan bolehlah ditutupkan apinya.


Sayuran dan aksesori untuk Mee Jawa saya..



B - untuk sayuran 
     Daun sup - dihiris halus
     4 keping tauhu goreng - dihiris
     3 tangkai cili hijau - dihiris
     3 tangkai cili merah - dihiris
     limau kasturi - dibelah 2
     sawi - dicelur
     taugeh 


Tiada ulasan: