AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Jumaat, 12 April 2013

BUBUR NASI


Assalamualaikum,

Lama tak menulis kerana kesibukan kerja yang melampau. Banyak koleksi masakan yang tergendala untuk dikongsikan. Tak pelah...Bila ada masa ni ambil peluangkan.

Bubur ni pun saya masak pada dua minggu lepas. Boring berfikir nak masak apa, saya pun masaklah bubur nasi yang simple ni dan dimakan bersama daging masak kicap berempah. Sedap....anak-anak mengulang makan lagi.

BUBUR NASI

Bahan-bahan:
2 cawan beras dibasuh bersih dan ditoskan
1 cawan santan
2 ulas bawang merah - dihiris
1 ulas bawang putih - dihiris
1/2 inci halia - dihiris
sedikit udang
sedikit daging ayam yang dihiris halus
rempah ratus untuk menumis
1 kiub pati ayam Knorr
garam
sedikit minyak
hirisan daun bawang
bawang goreng

Cara-cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan tumis rempah tumisan bersama bahan-bahan hirisan.
2. Setelah wangi, masukkan udang seerta daging ayam dan biar seketika.
3. Masukkan beras dan air. Biarkan masak sehingga beras mengembang.
4. Setelah betul-betul kembang, masukkan santan, garam dan pati ayam.
5. Biar seketika dan apabila telah masak bolehlah diangkat.
6. Hiaskan dengan daun bawang dan bolehlah dimakan panas atau sejuk.


Tiada ulasan: