AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Rabu, 3 April 2013

ASAM PEDAS IKAN PARI


Ikan Pari ..... nak bakar ke nak masak asam ke?  Fikir punya fikir saya nak masak asam pedas lah. Buka fridge memang dah lengkap bahan untuk masak asam pedas ni. Ada bendi, ada daun kesum dan juga bunga kantan...Apa lagi jom kita layan...

ASAM PEDAS IKAN PARI

Bahan-bahan:
1/2 ekor ikan pari yang sederhana 
Bendi
4 ulas bawang merah - diblender
2 ulas bawang putih - diblender
1 inci halia - diblender
1 inci kunyit hidup - diblender
2 sudu besar cili kering dimesin
garam
gula
 2 batang bunga kantan
sedikit daun kesum
air asam jawa
minyak untuk menumis

Cara-cara:
1. Ikan pari tu perlu dibersihkan dan dicuci dengan teliti. Saya cuci 
    dengan air asam limau dan garam untuk hilangkan baunya.
2. Panaskan minyak, tumis bahan-bahan yang diblender sehingga 
    garing. 
3. Masukkan garam dan gula.
4. Tambahkan air secukupnya dan ikan pari.
5. Biarkan mendidih, masukkan air asam jawa, daun kesum, bendi 
    dan bunga kantan.
6. Setelah masak, bolehlah dimatikan api dan dihidangkan.

Tiada ulasan: