AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Ahad, 14 Oktober 2012

PAI AYAM YANG SIMPLE JE


Last Thursday night, cam biasa tanya my children nak makan apa for breakfast. Macam-macam cadangan dan akhirnya saya menyediakan Pie Ayam untuk mereka. Senang juga tapi fillingnya boleh diubah mengikut citarasa masing-masing. Mata dah ngantuk tapi saya kuatkan juga semangat demi anak-anak kesayangan saya. 

Bahan2 untuk pastri:

100 g tepung gandum
sedikit mentega
air secukupnya

Gaulkan semua bahan sehingga menjadi doh. Canai dan letak dalam mangkuk pie. Bakar selama 10 minit. Sejukkan sebelum diisi dengan inti yang anda suka.




Letakkan adunan tadi dalam bekas pie. Saya gunakan yang kecil je agar anak-anak mudah nak makannya dan tidak membazir.


Cucuk bahagian bawah pastri dengan garfu sedikit sebelum dibakar.


Bahan untuk intinya:

Ayam kisar (saya gunakan jenama Ramly) 
1 cawan cendawan butang dalam tin - dipotong kecil
1 tin sup cendawan
1 cawan kacang peas
1 sudu kecil serbuk lada hitam
1 sudu kecil serbuk lada sulah
1 biji bawang besar - potong daduminyak bijan
2 ulas bawang putih - di dadu
kuning telur- untuk disapu atas pastri

Caranya:

1. Panaskan minyak zaitun sedikit dalam kuali.
2. Masukkan bawang besar dan goreng sehingga wangi.
3. Campurkan pula ayam kisar. Gaul rata dan goreng sehingga ayam agak 
    masak.
4. Masukkan cendawan butang, kacang peas dan sup cendawan. Gaul rata.
5. Perasakan dengan lada hitam dan lada sulah.
6. Angkat dan sejukkan sebentar sebelum dituang ke atas pastri tadi.
5. Setelah diisikan intinya, tutup dengan doh pastri sebelum dibakar selama 
    20 minit.




Goreng bawang besar dan bawang putih sehingga wangi.



Masukkan daging ayam kisar.



Masak sehingga airnya kering.




Campurkan kacang peas, cendawan tiram, lada hitam, lada sulah dan garam.




Isikan inti ayam tadi dan kuantitinya mengikut suka ye.


Tutup dengan lapisan pastri, Hiaskan tepinya dengan garfu dan  kelar bahagian atas pastri tadi.


Sapukan dengan kuning telur sebelum dibakar.


Inilah rupanya pie ayam saya yang mudah. Alhamdulillah anak-anak suka dan lain kali nak cuba inti yang lain pula.

Tiada ulasan: