AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Ahad, 14 Oktober 2012

NASI AYAM GORENG BEREMPAH

Hujung minggu macam biasa, tanya anak-anak nak makan apa and mereka sepakat mohon dimasakkan nasi ayam berempah. Hidangan ni memang selalu dimasak dalam keluarga saya kerana anak-anak suka. Memang seronok memasak jika habis dimakan oleh hubby and anak-anak. Resepi ni boleh diubahsuai mengikut kesukaan. 


NASI AYAM BEREMPAH

Untuk nasinya:

4 cawan beras
5 cawan air rebusan ayam
seinci halia
bawang merah
sedikit mentega (ikut rasa)
daun pandan
seinci kulit kayu manis
bunga lawang

1. Panaskan mentega. Tumis halia, bawang, kulit kayu manis dan bunga 
    lawang.
2. Masukkan beras dan air rebusan ayam serta daun pandan. Boleh campurkan
    sedikit garam jika suka.





3. Masak seperti biasa dalam rice cooker hingga nasi masak.

Bahan untuk cili sos:

6 tangkai cili merah (dibuang bijinya)
5 ulas bawang putih
satu sudu besar cili boh
sedikit gula
secubit garam

Semua bahan dikisar halus. Masak atas api perlahan sehingga mendidih.




Bahan untuk Sup

4 ulas bawang merah (dikisar)
3 ulas bawang putih (dikisar)
seinci halia (dikisar)
kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih
daun sup
sedikit karot
ayam bahagian tulangnya
1 kiub ayam maggi

Cara-cara:
 1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga wangi. Masukkan rempah 
    penumis.
2. Masukkan air dan bahan-bahan yang lain. Campurkan garam.
3. Masak sehingga mendidih.







Ayam Rempah

Seekor ayam dipotong 8 dan direbus.
seinci halia
5 ulas bawang putih
6 ulas bawang merah
4 batang serai
2 sudu besar rempah kari
satu sudu kecil serbuk kunyit


1. Kesemua bahan dikisar halus.
2. Gaulkan bersama ayam dan diperap selama 1/2 jam. (lagi lama lagi sedap)
3. Goreng ayam seperti biasa. 




Ayam yang diperap






Ayam yang telah siap digoreng



Hidangan tengahari Ahad kami sekeluarga. Juice oren tu my hubby yang prepare. Sejuk dan nyaman. Jemput makan....





Tiada ulasan: